Recensies

Dual coding

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 04-03-2021 Gewijzigd op 29-05-2024
Beeld Shutterstock
Oliver Caviglioli verdiepte zich in onderzoek uit de cognitieve psychologie en schreef Dual Coding with Teachers, een boek dat volgens Paul Kirschner ‘een monumentaal werk’ is geworden.


De Brit Oliver Caviglioli leerde het vak in het speciaal onderwijs, waar hij onder meer ruim tien jaar als schoolhoofd werkte. Inmiddels kennen in Nederland vele bezoekers van ResearchED (er staat – voorlopig – weer een congres gepland in juni!) hem als de tekenende onderzoeker. Caviglioli heeft van dual coding (zogenoemd dubbelloops leren) zijn specialiteit gemaakt. Hij verdiepte zich in onderliggend onderzoek uit de cognitieve psychologie en schreef Dual Coding with Teachers, door Paul Kirschner omschreven als ‘een monumentaal werk’.

Zonder op zijn hurken te gaan zitten voor collega’s, laat Caviglioli zien dat leerlingen beter en dieper leren als we informatie op meerdere manieren aanbieden, met woorden en beelden. En hij voegt de daad bij het woord: hij geeft leraren handvatten om lesstof visueel effectief te presenteren. Letterlijk, op zijn website vind je video’s en podcasts met uitleg en een gratis poster met schematische voorstellingen die je zo kunt gebruiken in je les; je hoeft ze slechts in te vullen met de begrippen die je leerlingen wilt aanleren.

Wie Caviglioli liever niet in het Engels erbij pakt, boft: in maart geeft uitgeverij Phronese een Nederlandse vertaling uit van een boek dat hij schreef met Tom Sherrington, onder de titel Doorloopjes. Een visuele ontwerpgids voor leraren.

 

Meer lezen (of bekijken) van Caviglioli? Bestel Understanding How We Learn: A Visual Guide of Rosenshine’s Principles in Action. En: op Twitter publiceert hij regelmatig nuttig en gratis materiaal. 

Bekijk hier de presentatie die Oliver Caviglioli gaf in Zweden over dual coding voor leraren.

En, ook interessant, de uitleg van Paul Kirschner over dual coding.


Deze recensie verscheen in Didactief, maart 2021

Click here to revoke the Cookie consent