Recensies

D to go maart 2025

Tekst Norbert van der Werff
Gepubliceerd op 06-03-2025 Gewijzigd op 06-03-2025
Particulier onderwijs in de lift. Het aantal privé-scholen in het po en vo is gestegen van 44 in 2015 naar 121 in 2022. Dat schrijft de Onderwijsinspectie. Redenen om voor particulier onderwijs te kiezen zijn onder meer: negatieve ervaringen in het reguliere onderwijs; dat het reguliere onderwijs te weinig meegaat met veranderingen in de maatschappij, de wens de eigen (levens)visie terug te zien in het onderwijs; de als gebrekkig ervaren aansluiting tussen het onderwijsaanbod en de -behoeften van het kind en de behoefte aan kleinschalig onderwijs. Lees het rapport Beweegredenen niet-bekostigd onderwijs.

 

Nog een miljoen

Het Ministerie van OCW  is een nieuwe subsidieronde gestart om nog eens een miljoen leerlingen beter te leren lezen, schrijven en rekenen. Sinds 2022 hebben volgens het ministerie al 1,5 miljoen leerlingen in po en vo door subsidie extra ondersteuning gekregen om de basisvaardigheden beter onder de knie te krijgen. Vanaf 2027 wordt de subsidie vervangen door zogenoemde gerichte bekostiging. Een wetsvoorstel daartoe ligt ter consultatie.

Bekijk de internetconsultatie.



Weinigen vertrekken zonder papiertje

Nederland telt relatief weinig jongeren die zonder papiertje de school verlaten. In Nederland vertrok in 2023 6,2% van de jongeren van 18 tot 25 uit het onderwijs zonder havo- of vwo-diploma of een afgeronde basisberoepsopleiding (mbo-2). In de 27 lidstaten van de EU lag dat gemiddelde met 9,5% een stuk hoger. Dat bericht het CBS.

Bekijk de statistieken.


 


Gebaar van de overheid

Ouders van kinderen die een gebarentolk nodig hebben om regulier of speciaal onderwijs te kunnen volgen, kunnen zogenoemde tolkuren aanvragen bij het UWV. De gebarentolk kan worden ingezet tijdens lessen, maar ook voor gesprekken met docenten en begeleiders, examens en stages. 

Bekijk de video.


Frisse ideeën

Derdeklassers van Gymnasium Apeldoorn worden gekoppeld aan ambtenaren van de provincie Gelderland. De ambtenaren leggen de leerlingen een duurzaamheidprobleem voor en de jongeren zoeken vervolgens naar oplossingen. Het gaat om vraagstukken over mobiliteit, water, klimaatadaptatie, duurzame energie en economie. ‘Wij krijgen frisse ideeën en inzicht in hoe jongeren kijken naar maatschappelijke vraagstukken. En jongeren leren meer over duurzaamheid, hoe de provincie als bestuurslaag werkt en hoe wij in Gelderland werken aan duurzaamheid,’ aldus de provincie

 

 

 

 

 

Deze D to go is verschenen in Didactief van maart 2025.

Click here to revoke the Cookie consent