Kerstens, cybercrime-onderzoeker bij NHL University & Police Academy, was eerder al co-auteur van de studie Jeugd & Cybersafety (2009-2013), waarin 6.299 Nederlandse jongeren van 10-18 jaar zijn bevraagd over hun ervaringen op internet. Voor haar promotieonderzoek werkte ze de data nader uit.
Meisjes, jongeren met online minder geremd gedrag en met weinig zelfcontrole zijn significant vaker slachtoffer op internet. Die twee laatste factoren zijn ook een kenmerk van daders van cyberpesten. Verder zijn daders vaker jongens. Een op de tien jongeren houdt zich wel eens bezig met cybercrime of cyberpesten. Een aanzienlijk deel daarvan is zelf ook een online slachtoffer geweest. De cyberpesters verschillen overigens nauwelijks van traditionele pesters. 'Het lijkt erop dat het middel om te pesten minder belangrijk is dan het pesten zelf,' aldus Kerstens.
Naast pesten vrezen ouders en professionals de seksuele risico's van internetgebruik. Hierin kan Kerstens hen geruststellen. Ze stelt dat online seksuele interacties niet per se uitingen van crimineel gedrag hoeven zijn, maar onderdeel van de experimenteerdrift van jongeren. Dat blijkt ook: jongeren krijgen relatief vaak seksuele verzoeken, maar slechts een kwart ervaart dat als vervelend. Sexting (het produceren van online seksueel beeldmateriaal) komt maar zelden voor. Een derde van de jongeren die dat doet, beoordeelde het gedrag achteraf als negatief. Negatieve ervaringen en evaluaties kwamen significant vaker voor bij online contact met relatief onbekenden.
Kerstens concludeert dat negatieve internetervaringen onder jongeren beperkt zijn en dat slechts een beperkte groep jongeren bezig is met cybercrime. 'Dit nuanceert de eerdere bezorgdheid over over jongeren die online risico lopen en jongeren die online een risico vormen voor anderen.'.
Joyce Kerstens, 'Youth and Cybersafety. Youth being at risk and being a risk on the Internet.' Promotie Open Universiteit, 2015.
Dit artikel is eerder verschenen in de rubriek Onderzoek Kort van Didactief (april 2016).
13 juli 2016
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven