Interview

Co-creatie in gouden driehoek

Tekst Carolien Drijfhout
Gepubliceerd op 16-10-2024 Gewijzigd op 14-10-2024
Elke maand vertelt een practor hoe je een brug kunt slaan tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. Deze keer: Franck Blokhuis van MBO Amersfoort. Hij organiseert onderzoek over de vraag hoe werkend leren het onderwijs kan versterken.

In de visie en missie van MBO Amersfoort neemt leren in de praktijk een belangrijke plaats in. Toen we in 2021 een practoraat startten, was het dan ook duidelijk dat hierop de focus zou komen te liggen, met een belangrijke rol voor co-creatie. Sterker nog: we doen alleen projecten waarin studenten, begeleiders vanuit school én mensen vanuit de praktijk samen gehoord worden. Want juist binnen die driehoek kun je tot een ‘win’ voor alle partijen komen.

Zo stond deze driehoek centraal in een onderzoek binnen alle vijftien onderwijsbedrijven waar MBO Amersfoort mee samenwerkt. Dit zijn hybride leeromgevingen waarin studenten leren en werken: van salon tot leerhotel, van garage tot kringloopwinkel, van zorginstelling tot transportbedrijf. In maar liefst tachtig dialoogsessies kwamen studenten, begeleiders en beroepsbeoefenaars op al deze plekken bij elkaar om de huidige leeromgeving in kaart te brengen en om te bedenken wat er eventueel beter kan. De uitkomsten presenteerden we op een ontmoetingsochtend in april 2023, waarna er gezamenlijk vier ‘veranderwensen’ werden uitgekozen om verder uit te werken.

Het afgelopen schooljaar hebben we de eerste twee veranderwensen uitgewerkt. Als eerste de wens om de bekendheid van het bestaan van onderwijsbedrijven te vergroten. De tweede veranderwens was: leerwensen van studenten als vertrekpunt nemen, vanuit het idee van eigentijds onderwijs. Daar hebben we in vijf werksessies een praktische tool voor ontworpen: een notitieblok waarin de belangrijkste aspecten van een leerwens zijn opgenomen.

Intussen loopt er een soortgelijk traject bij de leerbedrijven, onze tweede onderzoekslijn. Dit zijn leeromgevingen waar werken dominant is en leren meeloopt, zoals stageplaatsen. Tot nu toe hebben er veertig dialoogsessies met deze bedrijven op tien van onze scholen plaatsgevonden. Ook hiervan zullen de resultaten uiteindelijk gepresenteerd worden op een ontmoetingsmiddag, om te komen tot concrete veranderwensen om mee aan de slag te gaan. Het maakt mij heel enthousiast dat onderwijsvernieuwing zo echt van iedereen is!

De komende tijd doe ik daarnaast onderzoek naar andere leeromgevingen op de grens van school en werk. Wat is er in den lande en wat kunnen wij nog toevoegen aan ons palet? Denk bijvoorbeeld aan een samenwerkingsverband in de wijk, waarin studenten meedenken over dingen die daar spelen, zoals eenzaamheid van ouderen of het stimuleren van beweging. We willen de mogelijkheden in beeld brengen en maken in samenwerking met Hogeschool Utrecht hiervan een helder overzicht waar ook andere instellingen hun voordeel mee kunnen doen.’

 

Franck Blokhuis is onderwijskundige en sinds 2021 practor Werkend leren & Lerend werken. Voorheen werkte hij als onderzoeker, adviseur en leidinggevende binnen het onderwijs. Sinds 2007 werkt hij bij MBO Amersfoort.


Dit artikel verscheen in Didactief, oktober 2024.

 

Click here to revoke the Cookie consent