Onderzoek

Babystemmingen

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 10-11-2020 Gewijzigd op 10-03-2021
Stemmingen beïnvloeden wat je je wel en niet herinnert, weten we over volwassenen.

Of dat voor baby’s ook geldt, hebben ontwikkelingspsychologen van de Ruhr-Universität Bochum (RUB) onderzocht bij 96 kinderen van negen maanden oud. Ze lieten hen afwisselend rustig een boekje kijken of een wild spelletje doen. Vervolgens kregen ze een imitatietaak (bewegingen van een handpop nadoen). Hoe meer de stemming van de taak leek op de voorafgaande activiteit (rustig of wild), hoe beter de baby’s de taak uitvoerden. Dus ook bij heel jonge kinderen is er een verband tussen stemmingen en leren/onthouden.

Sabine Seehagen e.a., State‐Dependent Memory in Infants. In: Child Development, 2020.

Dit artikel verscheen in Didactief, november 2020.

Click here to revoke the Cookie consent