Nieuws

Acteren tegen geweld

Tekst Mariëtte Schrade
Gepubliceerd op 07-05-2003 Gewijzigd op 23-10-2016
Indringend. Zo typeren veel leerlingen en docenten uit het voortgezet onderwijs de voorstelling ‘Geweld... nee’ van de Friese toneelgroep Tryater. Het stuk vormt een onderdeel van het gelijknamige project over zinloos geweld en is bestemd voor derdeklassers.

Jongeren kunnen in het gezin, op straat, maar ook op school met geweld te maken krijgen. Dat, en de tragische dood van Meindert Tjoelker, zette de gemeente Leeuwarden aan het denken. Ambtenaren gingen op zoek naar een manier om jongeren te laten zien hoe zij in een gewelddadige situatie moeten handelen en deze kunnen voorkomen. De gemeente nam contact op met Tryater dat op haar beurt bureau Oosterhoff & Wijnsma educatieve projecten inschakelde. Resultaat: ‘Geweld... nee’, dat inmiddels meer dan duizend keer in Nederland is uitgevoerd. Ook scholen in Engeland en Wales hebben het op hun lesrooster gezet. Binnenkort volgt de première in de Verenigde Staten. Het theater-onderwijsproject bestaat uit een voorstelling, nawerk en een vervolgles door de docent. Acteurs spelen in 45 minuten het verhaal van vier vrienden uit de derde klas. Zij raken betrokken bij een gewelddadig incident en het publiek ziet hoe ernstig de gevolgen zijn voor het slachtoffer en de andere betrokkenen. ‘Wat moeten we nou?’, is de hamvraag. Meteen na de voorstelling gaan de leerlingen zelf met de acteurs aan de slag. Samen onderzoeken zij wat de vier vrienden én de docent die in het stuk voorkomt, verkeerd hebben gedaan en wat zij anders hadden kunnen doen. Tevens bekijken ze de gevolgen ervan. De leerlingen worden zelfs aangemoedigd de rollen van de acteurs over te nemen. Ten slotte is er een vervolgles waarin de leerlingen met hun docent napraten en afspraken maken om geweld te voorkomen en te beteugelen. ‘Ik houd niet zo van theatervoorstellingen, maar “Geweld...nee” vind ik goed’, zegt Rob Donkers, derdejaars leerling voertuigentechniek van het Midden-Brabant College in Tilburg. ‘Het leuke eraan is dat het niet op een podium werd gespeeld maar in onze eigen klas. Daardoor was het nog heftiger.’ Teamleider bovenbouw Hans Schoenmaker: ‘Het project levert niet alleen onze leerlingen maar ook de docenten veel op.’

Meer informatie: Oosterhoff & Wijnsma educatieve projecten. E-mail:e.wijnsma@educatie. 

Click here to revoke the Cookie consent