'Wij denken dat dít een onderdeel van de eetzaal was en níet de resten van de achthoekige ruimte die archeologen gewoonlijk identificeren als Nero's eetzaal.'
Ik zit in de aula van het OSG West Friesland in Hoorn. Samen met andere ouders luister ik vanavond naar de presentaties die de leerlingen 5vwo hebben gemaakt naar aanleiding van hun excursie naar Rome dit voorjaar.
Thuis liet mijn dochter eerder wel de duizenden foto's zien die ze gemaakt had in Rome. Ze deelde wat verhalen met ons over een bijna bijbelse regenbui, vertelde over de fijne terrasjes waar ze met haar vriendinnen had zitten eten ('naast het Pantheon, mam, voor een tientje!') en over het moment dat ze doorhadden dat verderop in de stad het ´Habemus Papam´ klonk. Maar dat ze iets geleerd hadden? Ik had geen idee.
Zo'n presentation of learning is verhelderend. Hier staan opeens jong volwassenen op het podium die met een ontwapenend gemak vertellen dat ze Vitruvius hebben gelezen op zoek naar informatie over de bouw van aquaducten. Of dat ze het leven van ´Jumbo Julius´ (Caesar) hebben uitgeplozen bij Suetonius, Plutarchus ('eigenlijk is hij heel neutraal') en een aantal historici die eeuwen later leefden. En wat blijkt, het beeld van de grote Romein veranderde door de eeuwen heen,vertelt Dewi met aanstekelijk enthousiasme.
Ze formuleren misschien af en toe wat te toegankelijk – 'Alexander VI Borgia was wel een beetje een jolo-paus (you only live once, lang leve de lol, red.). Zou dat op een deftig categoraal gymnasium misschien anders gaan? Maar ze hebben allemaal wel prachtige producten gemaakt en duidelijk veel geleerd. En inzet getoond: een fresco in natte mortel geschilderd naast het verplichte werkstuk. Een Romeinse snackbar gebouwd en snacks gemaakt nadat ze geschreven hadden over de gaarkeukens van de Romeinen. Masterpiece is een Nautilusschelp die Chris heeft gemaakt als illustratie bij zijn verhaal over de gulden snede.
Al jaren vraag ik me af hoe het kan dat mijn dochter relatief weinig huiswerk heeft in vergelijking met kinderen van vrienden op categorale gymnasia. Ze zal wel minder leren, zei ik dan altijd. Dat lijkt me bij nader inzien onzin. Het werkstuk dat ze heeft gemaakt over de brand van Rome onder Nero is een doorwrocht product geworden, goed gestructureerd, heel informatief, aantrekkelijk geschreven en voorzien van degelijke voetnoten en literatuurverantwoording. Een prachtige vingeroefening voor het profielwerkstuk dat ze volgend jaar moet maken. Dat doen ze op een categoraal niet beter. Zeker weten.
Wat ik gisteravond zag, deed me eigenlijk denken aan de presentations of learning die ik zag op High Tech High in San Diego (VS). Een innovatieve school die probeert leerlingen vooral uit te dagen tot goede prestaties die ze ook laten zien aan de buitenwereld. Alles liever dan voortdurend te toetsen en huiswerk te controleren. Deze avond op het OSG heeft u gemist. Maar naar HTH kunt u toe. Het APS organiseert weer een studiereis komend najaar. Het kost wat meer dan een retourtje Hoorn, maar het levert jaren inspiratie op. Lees hier wat Didactief er eerder over publiceerde.
Monique Marreveld is hoofdredacteur van Didactief.
1 No-Bell Prize School
2 Digging the gold mine
3 California dreaming
4 POP ipv toets
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven