Ze is een weekje weg, quality time met haar vader, maar neemt school mee in de handbagage (het paste net en het scheelt wachten op het vliegveld, nietwaar?). Een beetje verbaasd was ik wel. Hadden we dan toch een ambitieuze streber op de wereld gezet? Nee hoor, dat is het niet. Huiswerk is al jaren niet dochters favoriete bezigheid: ze doet wat ze moet doen, maar niet veel meer. Waarom ze dan toch zo gemotiveerd is? Ok, examenjaar, dat scheelt..... Maar als ik haar woorden mag geloven, is het vooral de invloed van haar mentor. 'Hij is goed, mam!' Ze gelooft hem. Gelukkig. Tijdens zijn eerste ouder-school-en-kind-avond een paar weken terug was hij eenduidig. 'Weg met de zesjescultuur. Als je ergens goed in bent, ga er dan voor! En zeker in een examenjaar, probeer extra punten te pakken. Compensatiepunten zijn goud waard.'
Hij was al eens opgevallen, deze mentor, toen hij een paar jaar geleden in de aula een klas aanspoorde tijdens een emotionele Romeo en Julia voorstelling. Ons buurmeisje (goed opgevoed, maar ook flink onder de plak thuis) liet hij die avond schitteren in de hoofdrol. Hij had kennelijk heel goed in de gaten gehad wie er wel een duwtje kon gebruiken. Het was ontroerend en geweldig. Ons buurmeisje heeft het vertrouwen dat hij in haar stelde overigens niet beschaamd; ze speelt inmiddels een actieve, serieuze rol in het studentenleven in Amsterdam. Die komt er wel.
Op de ouderavond voor 6 vwo laatst hield hij in ieder geval een heel reëel verhaal dat bij mijn dochter goed is binnengekomen. Zijn spijt over de leerling die vorig jaar op een honderdste gezakt was, klonk authentiek. Zijn bemoedigende woorden eveneens: 'Laat het je niet gebeuren.' En bij ons ouders klonk zijn uitleg over die nieuwe hype, examentrainingen, eerlijk. 'Ik geef elke week examentraining, tijdens de les, dat is wat ik doe. Maar in een klas met 30 leerlingen ben ik nou eenmaal minder effectief dan in een groepje van 5 of 10 leerlingen en dat is wat een duurbetaalde examentraining natuurlijk wel kan bieden.' Als mijn dochter in Dublin nou een beetje haar best doet, hoeven we daar misschien niet aan te beginnen.
Monique Marreveld is hoofdredacteur van Didactief.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven