In schooljaar 2024/2025 gaat de onderwijsinspectie het vak kunstzinnige oriëntatie in groep 8 in kaart brengen. Wat weten en kunnen leerlingen en hoe ziet het aanbod van scholen eruit?
Scholen die zich op het peilingsonderzoek willen voorbereiden, doen er goed aan eens te kijken naar de reviewstudie van het Lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten naar wetenschappelijke kennis over kunstonderwijs. Het kan hen helpen om in het peilingsjaar goed voor de dag te komen.
Het lectoraat onderzocht 293 (inter)nationale studies uit de periode 2003-2022. Daaruit blijkt dat het kunstonderwijs niet in balans is. Zowel in ons land als internationaal nemen dans en drama een marginale positie in de klas in, en wordt aan de beeldende kunst en in iets mindere mate muziek de meeste onderwijstijd besteed.
Opdrachten die ruimte bieden aan de eigen interesses en verantwoordelijkheid van leerlingen werken goed voor tekenen, fotografie of andere beeldende opdrachten. Ze bevorderen de motivatie en leiden tot betere prestaties. Ook dansles biedt veel ruimte, bijvoorbeeld voor improvisatie: laat leerlingen gerust werken aan hun eigen choreografieën. Het scheelt wel als je als leraar ook weet hoe je danslessen geeft, dat is natuurlijk vaak een kwestie van bijscholing.
Het helpt ook om vakoverstijgend te werken, dus bijvoorbeeld te laten tekenen bij de geschiedenis- of aardrijkskundeles. Een stappenplan – hoe kom je tot een goed eindproduct – kan leerlingen daarbij helpen. Ook drama is heel geschikt om vakoverstijgend te werken. Naast de taalontwikkeling gaan ook sociale vaardigheden erdoor vooruit, zoals het vermogen empathie te hebben met de ander en te beseffen dat anderen een andere kijk op de wereld kunnen hebben.
Creativiteit kun je het beste stimuleren door leerlingen in groepjes samen te laten werken. Let er op dat opdrachten niet te open of gesloten zijn: de gulden middenweg is het geven van structuur én vrijheid.
Eén ding valt op in het onderzoek: leraren zijn vaak gericht op een goed eindproduct, terwijl kunstenaars het belangrijk vinden dat leerlingen de tijd nemen voor het proces en daarover nadenken. De onderzoekers adviseren vaker bij elkaar in de keuken te kijken en erover na te praten.
Methode
|
Meer lezen?
Het onderzoeksrapport is hier te vinden.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven