Onderzoek

Temperatuur beïnvloedt leerprestaties

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 18-04-2014 Gewijzigd op 22-10-2016
Een koel hoofd denkt beter. Dat was tot voor kort het idee. Leidse psychologen laten zien dat ieder werkgeheugen zo zijn eigen favoriete omgevingstemperatuur heeft.

Wat is het verschil tussen Kermit de Kikker en Miss Piggy? Antwoord: hun favoriete omgevingstemperatuur. En die blijkt van invloed op hun leerprestaties (werkgeheugen). Kermit schittert als de thermostaat hoog staat, terwijl Miss Piggy's hoofd bij voorkeur koel moet blijven.

Wat voor Kermit en Miss Piggy geldt, geldt ook voor mensen, leggen de Leidse psychologen Lorenza Colzato en Roberta Sellaro uit in een YouTube-filmpje over hun onderzoek (zie onder). Er wordt altijd gezegd dat een koele omgeving het denken bevordert, en dat je in te hete vertrekken versuft, maar dat blijkt hoogstpersoonlijk.

Colzato en Sellaro stelden twee groepen proefpersonen samen, waarvan de ene groep een koele en de andere een warme omgeving prefereerde. Allemaal moesten ze cognitieve taken uitvoeren in drie ruimtes, van 15, 20 en 25 graden. Volgens de oude theorie zou 20 graden de ideale werkconditie zijn. Dat bleek niet het geval: de proefpersonen bleken beter te presteren in een vertrek met een temperatuur die paste bij hun voorkeur.

Zodra mensen iets moeten leren of zich goed willen concentreren, kunnen zij dus het beste een voor hen aangename temperatuur opzoeken. Tijd misschien voor warme en koele klassen?



Meer info: Lorenza Colzato en Roberta Sellaro, Preferred, but Not Objective Temperature Predicts Working Memory Depletion. In: Psychological Research, maart 2014.

Tekst Bea Ros, redacteur onderzoek Didactief. Dit artikel is verschenen in de rubriek Onderzoek Kort van Didactief (mei 2014).


Click here to revoke the Cookie consent