Nieuws

Team in beeld: Zomerschool Amsterdam Nieuw-West 3-6

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 08-09-2022 Gewijzigd op 15-09-2022
Beeld Yvonne Witte
Didactief laat teams fotograferen. Deze keer: zomerschool Amsterdam Nieuw-West 3-6 vertelt over wat hun school zo bijzonder maakt.

Ze hebben net de leerlingen van groep 3 en 4 uitgezwaaid, onderweg naar natuurpark Natureluur. Groep 5/6 was al even eerder vertrokken naar Het Woeste Westen. Prikkelende activiteiten én bijspijkeren op taal, begrijpend lezen, woordenschat, handschrijven en rekenen, dat is de essentie van de Zomerschool Amsterdam Nieuw-West (locatie Timotheusschool) die de gemeente Amsterdam aanbiedt. Leerlingen zijn er gratis drie weken lang welkom, vier dagen per week (woensdag vrij).

Munda van Langen, in het dagelijks leven hogeschooldocent en speltherapeut, doet al een paar jaar mee, ze heeft een pabo-onderwijsbevoegdheid. Voor Thijs Tange, invalleerkracht en na deze zomervakantie begonnen aan zijn laatste jaar op de pabo, is het zijn eerste keer. De zomerschool smoorde zijn twijfels over het vak. Drie weken loopt hij nu met één groep op, langer dan elk van de stages die hij liep. De binding met die kinderen, de variëteit in de groep (vijftien kinderen die elkaar niet kennen; ze komen van 35 verschillende basisscholen), hij vindt het prachtig. Het materiaal waar hij mee werkt, is speciaal voor de Amsterdamse zomerscholen ontwikkeld door onderwijsadviesbureau ABC i.s.m. zomerschoolleerkrachten die voor de differentiatie hebben gezorgd (voor groep 3/4) en door Roos Education (groep 5/6).

Munda prijst de woordenschatmethode over de bekende kinderboekenhelden Vos en Haas voor haar groep 3 (groep 4 werkt met andere boekjes en heeft een eigen programma). Zij geeft haar volop gelegenheid om de woorden op verschillende manieren aan te bieden; ze laat een vossen- en een hazenmasker zien. Omdat de groepen klein zijn, is er meer ruimte om bijvoorbeeld een verhaal na te spelen (‘leraar drama hè’, roept haar collega Thijs lachend). Er is ook tijd en aandacht voor emoties – de klas-kabouter in haar klas (vergelijk het met de logeerbeer) brengt nog wel eens een lach of een traan bij de leerlingen naar boven.

Het publiek van deze zomerschool is zeer gevarieerd: 180 kinderen, allemaal woonachtig in Amsterdam Nieuw-West, van (derde- of vierde generatie) migrantenouders, expats, Oekraïense vluchtelingen, en van hoogopgeleide buurtbewoners. Leerlingen die in het gezin vooral de eigen taal spreken en leeftijdgenoten die veel alleen thuis zitten en sowieso weinig mensen om zich heen hebben om hun taalvaardigheid te oefenen. Prikkelende activiteiten rond zorgvuldig gekozen thema’s trekken ze uit hun schulp. Voor alle categorieën is het belangrijk op de zomerschool succeservaringen op te doen, aldus Loes Kamsteeg, projectmanager en motor achter deze zomerschool. Na afloop krijgen alle kinderen een getuigschriftje mee met een persoonlijke boodschap voor henzelf en hun nieuwe leerkracht na de zomer. En hopelijk merkt die ook aan een verbeterde woordenschat dat de kinderen genoten hebben op de Timotheus.

In beeld: het team.

 

Ook met je team op de foto?
Mail naar [email protected]

 

Deze aflevering van Team in beeld verscheen in Didactief, september 2022.

Click here to revoke the Cookie consent