Nieuws

Team in beeld: Ad-PEP in Doetinchem

Tekst Arenda Vermeulen
Gepubliceerd op 04-12-2024 Gewijzigd op 10-12-2024
Terwijl het tekort aan leerkrachten steeds meer toeneemt en het aantal pabo-studenten daalt, ziet Iselinge Hogeschool de instroom van studenten juist groeien. Er zijn dit jaar niet alleen meer pabo-studenten op de Doetinchemse hogeschool dan het jaar ervoor, maar ook meer studenten op de Associate Degree-opleiding ‘Pedagogisch Educatief Professional’ (Ad-PEP). Dat is goed nieuws voor het onderwijs en de kinderopvang in deze regio.

De Associate Degree-opleiding is nog relatief onbekend. Toch biedt deze tweejarige hbo-opleiding een waardevolle aanvulling op de bestaande voltijd- en deeltijdpabo, vindt Melline Vooijs-Huiskamp. Ze is docent en onderzoeker pedagogiek en programmaregisseur van Ad-PEP op Iselinge Hogeschool. Ze vertelt hoe deze opleiding inspeelt op de vraag naar gekwalificeerde professionals in de sector. Met haar team leidt ze enthousiaste studenten op die graag het onderwijs, de kinderopvang of de jeugdzorg willen versterken. Met het diploma Pedagogisch Educatief Professional kunnen zij in het onderwijs werken als lerarenondersteuner of in de kinderopvang als pedagogisch beleidsmedewerker of coach. Daarnaast is het mogelijk om in de jeugdzorg te werken.

Brede opleiding
Wie de opleiding volgt, heeft vaak al een werkplek. Het is dan ook een deeltijdopleiding. Studenten gaan één keer per week naar school en werken zestien uur in de praktijk. Daarnaast besteden ze zestien uur aan zelfstudie. Vooijs-Huiskamp legt uit dat de opleiding breed is opgezet en zich richt op werken met kinderen van 0 tot 14 jaar. Dit biedt studenten de mogelijkheid om in de brede sector aan de slag te gaan. ‘De  brede benadering van onze opleiding zorgt er ook voor dat onze studenten multifunctioneel inzetbaar zijn. Zo hebben sommigen een combinatiefunctie: ze werken bijvoorbeeld ’s ochtends in het onderwijs en ‘s middags in de kinderopvang. Vooral voor integrale kindcentra (IKC’s) blijkt dit een ideale mix. En het mooie is dat het leidt tot meer samenwerking tussen professionals van school, opvang en jeugdzorg.’

Geen leerkracht-light
Iselinge Hogeschool biedt deze opleiding sinds zeven jaar aan. ‘Bij de start waren er best wat misverstanden over de opleiding. Het werd soms gezien als een soort mbo+ programma. Terwijl het een echte hbo-opleiding is op niveau 5. Het mbo heeft de niveaus 2, 3 en 4 en bij een vierjarige hbo-opleiding studeer je op niveau 6. De associate degree-opleiding vult dus een gat op. Een ander misverstand was dat de opleiding studenten zou opleiden tot een soort lightversie van de leerkracht. Onze afgestudeerden nemen echt een eigen plek in.’

‘Inmiddels zien we de opleiding groeien. Afgestudeerde studenten zijn vaak onze grootste ambassadeurs: hun enthousiasme trekt nieuwe studenten aan. Tegelijkertijd zorgt hun zichtbare meerwaarde in het werkveld voor nieuwe studenten, weet de programmaregisseur. ‘Managers in het primair onderwijs en de kinderopvang zien wat de opleiding hun personeel en hun school oplevert. Dat leidt ertoe dat leidinggevenden meer medewerkers stimuleren deze opleiding te gaan volgen.’

Lerarentekort
Volgens Vooijs-Huiskamp helpt de Associate Degree-opleiding in het oplossen van het lerarentekort. ‘Het is een misverstand dat het lerarentekort alleen door meer leraren opgelost kan worden. Door strategisch te kijken naar hoe verschillende functies binnen een school ingezet kunnen worden, kunnen teams beter omgaan met tekorten. Zo nemen onze studenten een schat aan kennis mee over ontwikkelingsgericht werken, waarmee ze leerkrachten op een effectieve manier kunnen ondersteunen. Ze mogen bovendien zelfstandig instructies verzorgen voor de groep, zolang ze onder supervisie staan van een leerkracht,’ legt Vooijs-Huiskamp uit. Een onderwijsassistent, die een mbo-opleiding heeft afgerond, mag dat niet. ‘Onze studenten hebben al veel praktijkervaring en ze zijn getraind om altijd het kind centraal te stellen: wat heeft dit kind nodig, en wie kan daarbij helpen? Door deze houding kunnen ze snel schakelen en samenwerken met andere professionals.’

Vooral in scholen waar een unit-onderwijsstructuur is, werken leerkrachten en afgestudeerde studenten van de Ad-PEP nauw samen om kinderen van verschillende leeftijden gezamenlijk les te geven. Vooijs-Huiskamp moedigt deze benadering aan. ‘Het is mooi om te zien hoe scholen de waarde van onze studenten in de praktijk benutten.’

Succesvol door kleinschaligheid
De Ad-PEP is de afgelopen jaren en ook dit jaar in de Keuzegids beoordeeld als een TOP-opleiding. ‘Waar dat door komt? Iselinge Hogeschool is een relatief kleine hogeschool waardoor de lijntjes kort zijn. Onze studenten voelen zich gezien en gehoord. Wij luisteren goed naar hun feedback en ook evalueren we regelmatig of onze inhoud nog goed aansluit op de praktijk en of we de juiste onderwerpen behandelen. Ook binnen ons team is die kleinschaligheid er, waardoor we als docententeam nauw met elkaar samenwerken. We hebben een team dat divers is samengesteld, met collega’s uit uiteenlopende sectoren. Dat zorgt ervoor dat we zelf ook continu van elkaar leren, en dat geven we weer door aan onze studenten.’

Op de foto een deel van het team van de Associate Degree-opleiding ‘Pedagogisch Educatief Professional’. Van links naar rechts: Lonneke Harbers, Nienke van Gog, Melline Vooijs-Huiskamp, Lynn Hartjes en Carolien van Riswijk. 

Click here to revoke the Cookie consent