Recensies

Niets leuker dan... Zelf onderzoek doen!

Tekst Peter Zunneberg
Gepubliceerd op 03-04-2012 Gewijzigd op 02-08-2018
Wetenschappelijk onderzoek heeft het imago saai en moeilijk te zijn. Maar op de juiste manier gebracht kunnen basisschoolleerlingen er heel veel van leren. Dat bewijst het boek Wetenschappelijke doorbraken de klas in!.

Wetenschappelijk onderzoek heeft het imago saai en moeilijk te zijn. Maar op de juiste manier gebracht kunnen basisschoolleerlingen er heel veel van leren. Dat bewijst het boek Wetenschappelijke doorbraken de klas in!.

Moet je als leerkracht op de basisschool in je lessen aandacht besteden aan grafeen, het in 2004 ontdekte ‘supermateriaal’, terwijl ze het verschil tussen ijzer, staal en metaal niet kennen? Ja, zeggen de samenstellers van Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Niet door ze te vertellen wat grafeen is en wat voor prachtige eigenschappen het heeft, maar door de leerlingen het zelf te laten ontdekken. Grafeen: het materiaal dat slechts één koolstofatoom dik is, eruit ziet als kippengaas, supersterk is en warmte en stroom uitstekend geleidt. Dit is een ideale kapstok om leerlingen zelf via proefjes te laten ontdekken wat patronen en symmetrie zijn. En wat de eigenschappen van materialen eigenlijk zijn. Maar Wetenschappelijke doorbraken de klas in! is nadrukkelijk geen boek dat je vertelt wat je moet doen. Het is bedoeld om leerkrachten en pabo-studenten te inspireren om hun lessen ook eens anders in te richten en ruimte te geven aan de nieuwsgierigheid die kinderen van nature hebben. Grafeen is een voorbeeld van typisch bèta-onderzoek, maar ook alpha (Denkbeelden over het begin) en gamma (angst) komen in het boek aan bod. Nadenken over schepping of evolutie en het ontstaan van religies is iets wat kinderen enorm kan uitdagen. Of de vraag waar je bang voor bent en waarom, en hoe je angst kunt meten. De drie onderwerpen in het boek zijn niet toevallig gekozen. Het zijn alledrie onderzoeken die in 2010 tot een wetenschappelijke doorbraak hebben geleid en die daarom bekroond zijn met een Radboud Science Award. In 2010 kreeg de ontdekker van grafeen de Nobelprijs voor de natuurkunde. Wie weet waar  Wetenschappelijke doorbraken de klas in! in de toekomst nog toe kan leiden? 

Marieke Peeters, Winnie Meijer & Roals Verhoeff (redactie), Wetenschappelijke doorbraken de klas in!, Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Nijmegen, 2012         

Dit artikel verscheen in Didactief, april 2012.

Click here to revoke the Cookie consent