Nieuws

Minder aanvragen Lerarenbeurs

Tekst Eline Geus
Gepubliceerd op 22-12-2017 Gewijzigd op 22-12-2017
Beeld Shutterstock
Leraren vroegen in 2017 een stuk minder Lerarenbeurzen aan dan in voorgaande jaren. Ze waarderen de beurs, maar hebben te weinig tijd. Is werkdruk wederom het struikelblok?

Sinds 2008 kunnen leraren uit het po tot en met hbo een Lerarenbeurs aanvragen om een bachelor- of masteropleiding te volgen. Een extra opleiding zou de kwaliteit en de positie van leraren verbeteren en zo het beroep aantrekkelijker maken. In 2017 nam het aantal aanvragen voor de Lerarenbeurs echter drastisch af. Er werden 10.779 beurzen aangevraagd, waarvan er 8.905 zijn toegekend. Dit is een stuk minder dan het aantal toegekende beurzen in voorgaande jaren, zie figuur hieronder. Wat is er aan de hand?

toegekende lerarenbeurzen

Leraren hebben te weinig tijd, lijkt het. Een studie neemt veel tijd in beslag en scholen stellen vaak maar weinig uren beschikbaar voor een opleiding. Dat maakt het voor velen lastig om studie te combineren met privé, zo blijkt uit een meta-studie van Ecorys naar het effect van de Lerarenbeurs.

Meer masters  

De beurs draagt wel voor een belangrijk deel bij aan de kwalificatieverhoging van leraren, concludeert Ecorys in datzelfde onderzoek. Tussen 2008 en 2015 maakte bijna 10% van alle leraren van het po t/m het hbo gebruik van een Lerarenbeurs. In het po was vooral de master SEN populair, al neemt die populariteit de laatste jaren af. In het vo en mbo werden veel vakspecifieke masters gekozen. Leraren uit het po die tussen 2010 en 2015 een master volgden, deden dat meestal m.b.v. een Lerarenbeurs (69%). 88% van de leraren met een beurs werkten een aantal jaar later nog in het onderwijs. De beurs draagt volgens het onderzoek 3 tot 5 procent bij aan behoud van leraren voor het onderwijs. Leraren vinden dat ze zelf beter lesgeven dankzij de opleiding die ze volgden via de beurs.

Een opleiding via de Lerarenbeurs levert voor een aantal leraren ook financieel wat op. In het vo kreeg 1 op de 10 leraren na een opleiding via de Lerarenbeurs een salarisverhoging. In het po kreeg 1 op de 6 een andere functie binnen de school. Leraren gaven aan dat ze zich graag willen ontwikkelen en stellen de beurs op prijs.

Naast al deze cijfertjes concludeert Ecorys dat leraren na een opleiding via de Lerarenbeurs breder inzetbaar zijn en de kwaliteit van het lerarenteam verbetert. De prestaties van leerlingen van masteropgeleide leraren zijn echter niet per se hoger. Onthoud, benadrukt Ecorys, de inhoud van de opleiding is belangrijker dan de mastertitel.

Sjerp van der Ploeg (2017), Metastudie effectiviteit Lerarenbeurs: eindrapport. Rotterdam: Ecorys. Onderzoek in opdracht van ministerie van OCW.

Lees ook de reactie van de regering. 

Click here to revoke the Cookie consent