Nieuws

Meer feitenkennis in het onderwijs?

Tekst Winnifred Jelier
Gepubliceerd op 24-03-2017 Gewijzigd op 20-04-2017
Beeld Human Touch Photography
We slaan door in het benadrukken van 21ste eeuwse vaardigheden, klonk het tijdens het Global Education and Skills Forum 2017. ‘We hebben een op kennis gebaseerd curriculum nodig.’

Voorstanders van 21ste eeuwse vaardigheden kregen er flink van langs tijdens het Global Education and Skills Forum, een jaarlijks initiatief van de Varkey Foundation, een idealistische onderwijsorganisatie in Dubai. ‘Gevaarlijke ideologie’ en ‘een degradatie van kennis’ waren enkele van de verwijten die de voorstanders voor de voeten geworpen kregen tijdens een discussie over de plaats van feitenkennis in het onderwijs.

Andreas Schleicher (OECD) gaf toe dat te veel focus op feitenkennis in het onderwijs niet goed is. ‘De wereld beloont ons niet voor wat we weten, maar voor hoe we kennis toepassen.’ Veel landen gingen er lange tijd vanuit dat kinderen dat vanzelf wel oppikken, kennis toepassen. ‘Maar je moet ze dat ook leren.’

Maar alleen nog maar algemene vaardigheden aanleren gaat te ver, zei Nick Gibb, onderwijsminister van het Verenigd Koninkrijk. ‘Een brede kennisopleiding is ook in deze tijd onmisbaar. Kinderen moeten feiten leren uit de geschiedenis en wetenschap (…), feiten leren analyseren en [op basis van feiten] leren redeneren.’ De roep om meer ruimte voor vaardigheden als creativiteit, problemen oplossen en samenwerken is overigens niet nieuw, benadrukte Gibb. Benjamin Bloom schreef al in 1956 dat we ‘in een onvoorspelbare tijd leven’ en ‘leerlingen vaardigheden moeten leren ‘die ze in nieuwe situaties kunnen toepassen’.

Onderzoek ondersteunt het belang van feitenkennis in het onderwijs, zei Daisy Christodoulou, hoofd onderwijsonderzoek bij de internationale liefdadigheidsinstelling Absolute Returns for Kids en auteur van 7 Myths about Education. Door kinderen beetje bij beetje meer feiten te leren, kan de kennis via het werkgeheugen in het langetermijngeheugen worden opgenomen. Vervolgens kunnen leerlingen bij vraagstukken moeiteloos uit hun langetermijngeheugen putten en zich ‘creatief’ tonen in hun oplossingen. ‘Feiten maken het mogelijk dat je gaat nadenken en problemen gaat oplossen, dat je gaat redeneren.’

Eigenlijk zijn algemene vaardigheden een soort mythe, onderstreepte Christodoulou. ‘Pas als je veel van iets [specifieks] weet, kun je creatief zijn. Maar dat betekent niet dat je ook op andere vlakken creatief bent en problemen kunt oplossen.’ Kijk bijvoorbeeld naar Steven Spielberg, zei Christodoulou. ‘Een getalenteerde filmmaker, maar kan hij de New York Yankees managen? Het antwoord is nee.’

 

Het bezoek van Didactief aan de uitreiking van de Global Teacher Prize in Dubai werd mede mogelijk gemaakt door de Varkey Foundation.

Bronvermelding

1 Bekijk hier het debat

Verder lezen

1 ‘Dankzij PISA weten we hoe onderwijs beter kan’

Click here to revoke the Cookie consent