Didactief sprak met hem over cijfers geven en over starters in het vak. Dominique Sluijsmans tekende op wat Wiliam een goed curriculum vindt. En hier deelt hij nog eens zijn favoriete boeken met ons.
Daniel Willingham van de Universiteit van Virginia heeft een geweldige samenvatting geschreven van wat leraren zouden moeten weten van de cognitieve wetenschappen. Dit boek lezen helpt echt als je wilt bereiken dat je leerlingen het beter gaan doen. Hoe zit het brein biologisch in elkaar en welke consequenties heeft dat voor het onderwijs.
D. T. Willingham. Why don't students like school: A cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for your classroom. Uitgeverij John Wiley And Sons Ltd, 2010. Prijs 18, 11.
De psychologie van het leren is sowieso een belangrijk onderwerp volgens mij. De beste samenvatting vind ik How we learn van B. Carey.
B. Carey (2014). How we learn: The surprising truth about when, where and why it happens. New York, NY: Random House.
De werking van het geheugen wordt heel goed uitgelegd door P.C. Brown. Hoe wordt kennis eigenlijk opgeslagen en gecodeerd en weer tevoorschijn gehaald. Wie dat snapt, kan leerlingen helpen kennis zo op te slaan dat ze er mee vooruit komen. Brown geeft nuttige tips over hoe het geheugen nog beter gaat werken: niet onderstrepen of markeren van teksten maar problemen oplossen zorgt er voor dat kennis beklijft, zorg dat leerlingen kennis moeten herhalen met tussenpozen.
P.C. Brown, Roediger III, H. L., & McDaniel, M. A. Make it stick: The science of successful learning. Uitgeverij Hard University Press, Cambridge, MA, VS. 2014. Prijs 27,99.
Tenslotte zou ik graag in de etalage willen zetten Learn Better van Ulrich Boser. Alles wat je wilt weten over leren staat er in en dat allemaal gebaseerd op de laatste onderzoeksresultaten. Eeuwenlang is gezegd dat memoriseren het belangrijkste was maar Boser toont aan dat andere zaken veel belangrijker zijn voor lerenden, zoals begrip controleren en leerstof verbinden aan de persoon van de lerende. Boser illustreert zijn boek met fascinerende voorbeelden: de manier bijvoorbeeld waarop Jackson Pollock zijn unieke schilderstijl ontwikkelde of het geheim van een eeuwenoud Japanse rekeninstrument waarmee leerlingen supersnel kunnen rekenen.
Learn better: Mastering the skills for success in life, business, and school, or, how to become an expert in just about anything. Uitgeverij Rodale, Emmaus, PA, VS, 2017. Prijs 19,99
Lees ook het interview met Dylan Wiliam en zijn speerpunten voor een goed curriculum.
1 Waar wil jij beter in worden?
2 Het curriculum volgens Dylan Wiliam
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven