Werkdruk, ziekteverzuim, gebrek aan flexibiliteit en dreigende krimp blijken redenen te zijn om te praten over inzetbaarheid van medewerkers. Hierbij draait het vaak om leerkrachtenteams en schoolleiding, zelden om de werkgever (bestuur). Wel is vrijwel overal sprake van gedeelde verantwoordelijkheid. Zoals een deelnemende school zei: 'Medewerkers zijn verantwoordelijk, de directeur moet stimuleren, het bestuur moet faciliteren.' Een knelpunt was de spanning tussen de belangen van een school en het bestuur. Zo was er weerstand onder sommige schoolleiders om goede medewerkers elders in te zetten.
Zorg voor draagvlak op de werkvloer en maak de urgentie van de problematiek helder. Ontwikkel als leidinggevende vooraf duidelijke ideeën over wat in jouw situatie zou kunnen werken. Kijk daarbij ook naar hoe anderen dit hebben aangepakt. Zorg voor een terugkerende gesprekscyclus, zodat het thema duurzame inzetbaarheid verankerd raakt in de schoolorganisatie.
Kijk voor praktijkvoorbeelden en schoolportretten uit het onderzoek op www.arbeidsmarktplatformpo.nl.
Marjan Glaudé, Edith van Eck, Marianne Boogaard en Liselotte Dikkers, Evaluatie stimuleringsmaatregel Duurzame inzetbaarheid. Sterkte voor de toekomst. Kohnstamm Instituut, 2015. Te downloaden van www.kohnstamminstituut.uva.nl.
Dit artikel is verschenen in de rubriek Onderzoek Kort van Didactief (december 2015).
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven