Toegewijde leraren zijn nog altijd de sleutel tot succes op scholen. Leraren dus die elkaar helpen en steunen, samen naar manieren zoeken om hun werk te verbeteren en ervaringen delen. Maar praktijkscholen zijn doorgaans groot en moeten vaak alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat ze in bureaucratische machines veranderen. Het risico dat docenten niet verder komen dan lesgeven en dossiers bijhouden, is extra groot.
Toewijding kun je als schoolleiding stimuleren door docententeams autonomie te geven en te voorzien van tijd en ruimte om hun eigen onderwijs te verbeteren. Dat laatste gebeurt ook op praktijkscholen steeds vaker. Daarnaast helpt het als je ze mogelijkheden biedt om te professionaliseren. Dat bevestigt onderzoek van de Universiteit van Amsterdam naar vertrouwen tussen teamleden, direct leidinggevenden en het bestuur. Aan het onderzoek deden 845 docenten in het praktijkonderwijs mee.
Docenten die een goede band met hun teamleden ontwikkelen, zijn gemotiveerder om zich in te zetten voor school. Als schoolleiding kun je helpen door waardering te laten blijken voor inspanningen van de teams, door voldoende middelen en autonomie te bieden, open te staan voor kritiek, feedback te geven en docenten te helpen zichzelf verder te ontwikkelen.
Maren Thomsen, Teacher’s Trust. Measurement, Sources and Consequences of Teacher’s Interpersonal Trust within Schools for Vocational Education and Training. Proefschrift Universiteit van Amsterdam, 2018.
Dit artikel verscheen in Didactief, april 2018.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven