Interview

Kleutermeester met een missie

Tekst Irène Storm
Gepubliceerd op 02-12-2025 Gewijzigd op 11-12-2025
Met zijn pensioen al vaag als stip op de horizon, zette Edwin Borger een nieuwe stap in zijn onderwijscarrière: hij werd kleutermeester. Het blijkt de leukste functie uit zijn loopbaan.

Bijna veertig jaar heeft Edwin vrijwel elke functie in het onderwijs verkend: leerkracht, intern begeleider, adjunct-schoolleider, interim directeur, adviseur, schoolopleider en meer. Met 57 jaar vroeg Edwin zich af wat hij nog wilde in zijn loopbaan. Er kwam één duidelijke functie bovendrijven: kleutermeester. Bij gebrek aan andere opties? ‘Absoluut niet,’ zegt Edwin: ‘Het is het leukste werk dat ik ooit heb gedaan. In coronatijd werkte ik als interim adjunct-directeur op een school en bood ik vanwege het tekort aan om als leerkracht in te vallen. Op een dag kreeg ik de levensveranderende boodschap dat ik voor de kleuters zou staan. Die dag was echt een openbaring: ik vond het zó leuk! Ik heb veertig jaar rondgelopen in het onderwijs, hoe kan het dat ik dat niet eerder zag?’

Drie dagen in de week staat Edwin nu voor zijn eigen groep kleuters. ‘Alles komt aan bod: taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotioneel. Die generalistische insteek is precies wat me veertig jaar geleden zo enthousiast maakte toen ik de pabo deed. Maar het mooiste aan dit vak vind ik dat alles bij kleuters te maken heeft met leren. Dat begint al ’s ochtends vroeg met “goedemorgen”, zeker als een kind geen zin heeft om dat te zeggen.’

Sturen op gevoel

Kinderen zijn de beste spiegel als het gaat over jouw kwaliteit als leerkracht, meent Edwin. ‘Zeker bij kleuters merk je meteen wanneer je niet duidelijk genoeg bent of je slecht hebt voorbereid. Maar het werkt ook andersom. Als ik voorlees en een kind gaat helemaal op in dat verhaal, weet ik dat iets goed doe.’ 

Als leerkracht is Edwin enthousiast en stuurt hij op zijn gevoel. Dat leidt tot creatieve lessen, bijvoorbeeld wanneer kinderen een maatjesrij moeten vormen. ‘Sommige kleuters willen hun maatje geen hand geven. Daarom heb ik bedacht dat ze me elke dag in slaap mogen toveren. Maar, zeg ik dan, het lukt jullie vast niet om binnen tien seconden een maatjesrij te maken. Dan moeten jullie namelijk heel stil zijn, anders word ik wakker. Ik doe het iedere dag, en als ik mijn ogen open staan daar 25 glunderende kleuters in de rij.’ Voor Edwin is het wel de kunst om zijn enthousiasme gedoseerd in te zetten. ‘Na de eerste acht weken heb ik in de herfstvakantie alleen maar op de bank gelegen.’

Nog altijd veelzijdig

Edwin woont met zijn vrouw en twee zoons in Haarlem. Een dag in de week werkt Edwin in zijn eigen bakkerijtje, waar hij helemaal zijn gang kan gaan. Muziek maken doet hij ook graag; privé en met de kleuters samen. Daarnaast is Edwin ook nog schoolopleider. ‘Net als bij de kleuters help ik studenten in hun ontwikkeling; in dit geval naar het leraarschap toe.’ Vanuit het platform Meestert zet hij zich in voor meer mannelijke leerkrachten ten behoeve van de diversiteit in onderwijs. ‘Daarvoor moet het stereotiepe beeld van meesters en juffen veranderen: mannen willen onderwijzen, vrouwen willen zorgen en voor kleuters moet je zorgen. Ik vind het heel leuk om onze mannelijke stagiaires te laten zien dat alles bij kleuters juíst over onderwijzen gaat.’ 

Blogs

Kleutermeester Edwin is gestart met het schrijven van blogs voor Didactief. Hij ziet dat als een roeping. ‘Ik wil naar buiten brengen dat het kleuteronderwijs fantastisch is!’ Gaa hier naar het eerste blog van Edwin Borger.

Click here to revoke the Cookie consent