Onderzoek

Drie vragen aan... de wetenschappelijke adviesgroep van Curriculum.nu.

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 12-11-2019 Gewijzigd op 10-01-2020
Didactief sprak met Perry den Brok namens de wetenschappelijke adviesraad. ​

Het advies van Curriculum.nu is vorige maand aangeboden aan de minister. Begin dit jaar spraken jullie nog publiekelijk jullie zorgen uit over het ontwikkelproces. Zijn die zorgen nu weggenomen?
‘Er ligt een mooie aanzet voor nieuwe vakinhoud, maar niet al onze zorgen zijn weggenomen. De keus om leraren 100% in the lead te zetten was politiek. Uit onderzoek weten we dat in landen met succesvolle curriculumherziening de teams gemengd waren: leraren en experts waren samen verantwoordelijk. Wij zeggen: maak gebruik van die bevindingen en stel gemengde teams samen voor de volgende fase. Als het straks over implementatie gaat, heb je al die expertises nodig. Maar of de minister luistert, moeten we afwachten.’

Wat zijn de belangrijkste hobbels voor het vervolg?
‘Het wordt spannend als dit omgezet moet worden naar de praktijk: toetsing, leerdoelen, eindtermen en inhoud voor bovenbouw vo vaststellen, lesmateriaal maken en lerarenopleidingen aanpassen. Met name rond toetsing zal veel moeten veranderen: die bepaalt uiteindelijk wat er van een curriculumherziening terechtkomt. Wat niet in examinering belandt, verdwijnt in de lespraktijk naar de achtergrond.’

De opdracht aan Curriculum.nu luidde toch dat er niets zou veranderen aan de toetsing?
‘Het ging inderdaad niet om toetsing maar om de inhoud. Maar op basis daarvan komen er nieuwe leerdoelen en eindtermen. En als je andere doelen stelt, is het logisch dat je ook anders gaat toetsen. Als we bijvoorbeeld vakken samenvoegen of nieuwe introduceren zonder dat er meer uren bij komen, zullen vakken moeten indikken. Sommige vakverenigingen zullen dan zeggen: “Ons vak is belangrijk, daar mag niets af!” In onze ogen staat de inhoud voorop, maar een van onze grootste zorgen is dat daarvan een politiek spel gemaakt wordt. Benader ons advies als één geheel en ga niet shoppen in de onderdelen. Want op het moment dat je er iets uithaalt, schaad je de samenhang, en daar was het nou net om te doen. Kijk naar het vervolgonderwijs: veel vakken aan universiteit, hogeschool of mbo zijn interdisciplinair.’

Didactief sprak met Perry den Brok namens de wetenschappelijke adviesraad. Lees de uitgebreide reactie van de raad in Nieuw curriculum: haastige spoed?

Dit artikel verscheen in Didactief, november 2019.

Click here to revoke the Cookie consent