Kinderen met gehoorverlies missen vaak de nuances in emotionele reacties van anderen. Hierdoor begrijpen ze soms niet goed wat er aan de hand is. Ze varen louter op wat ze zien (lichaamshouding en gezichtsuitdrukking). Bij boze en neutrale gezichten moeten ze harder nadenken over de betekenis dan bij blije uitdrukkingen, zag de Leidse promovenda Yung-Ting Tsou bij eyetracking-onderzoek onder 130 kinderen (3 tot 10 jaar, horend en met gehoorverlies). Meer kennis van emoties en sociale regels zou hen helpen. Ouders en professionals zouden bijvoorbeeld samen met hen (teken)films kunnen bekijken en bespreken.
Yung-Ting Tsou, Navigating the World of Emotions: Social Information Processing in Children With and Without Hearing Loss. Proefschrift Universiteit Leiden, 2020.
Dit artikel verscheen in Didactief, januari/februari 2021.
09-10-2005
22-09-2012
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven