Interview

De wijsheid van… Greet Meesters

Tekst Tessa Klooster
Gepubliceerd op 25-02-2025 Gewijzigd op 06-03-2025
‘Generatie Mixer is een mooi proces. In zes weken bedenk je samen een fantasiewereld en breng je die tot leven. Naast theatrale oefeningen kun je creatief schrijven, muziek en beeldende kunstvormen gebruiken. Zo is er voor iedereen iets waar hij op aan kan sluiten. Je ziet hoe je leerlingen spelen, hoe ze hun sociale vaardigheden ontwikkelen en hoeveel ideeën ze hebben. Zoals “Meer waar je al je zorgen in kwijt kunt,” door een meisje in de pilot bedacht. Er komt veel creativiteit op gang.

Lieke de Kock ontwikkelt deze methode. Ze is onderzoeker bij Leyden Academy en baseerde Generatie Mixer op de Engelse werkwijze Imaginary Communities van Chol Theatre, waarbij basisschoolkinderen een fantasiewereld bedenken en creëren. Voor haar onderzoek in Nederland besloot ze ouderen bij de methode te betrekken en dat blijkt goed te werken voor beide groepen.
Iedereen is bij project Generatie Mixer een gelijkwaardige speelpartner. Of je nu de basisschoolleerling, de zestigplusser, de leerkracht of de trainer bent. Dat zorgt voor een mooie dynamiek. Kinderen kijken echt uit naar de komst van de oudere deelnemers. Niet iedereen heeft veel contact met zijn opa en oma. Dit brengt ze op een leuke manier toch in aanraking met mensen van andere generaties. Er ontstaat verbinding en ze begroeten elkaar ook buiten school vrolijk. Voor de zestigplussers is het verfrissend en verjongend om zo vrij en creatief bezig te zijn. Een leuke bijvangst is dat een aantal ouderen daarna structureel betrokken blijft bij de school. 

 

‘Iedereen heeft een unieke rol’


Je kunt project Generatie Mixer op veel manieren inzetten om reguliere kerndoelen te behalen. Door je leerlingen erover te laten schrijven, ze de wereld die ze bedenken te laten afmeten of door samen kostuums te maken. 
Je betrekt ieder kind op zijn of haar eigen manier, iedereen heeft een unieke rol. De leerling zet zijn of haar eigen kwaliteiten in, wat een positieve invloed heeft op zijn zelfvertrouwen. En het genereert veel doe-energie. We zien verlegen kinderen loskomen en hun ideeën opperen. In onze pilot zat een jongetje met autisme, dat erg goed was in letters maken. Die vaardigheid hebben we geïntegreerd in de groep. Van zijn letters, maakten we bijvoorbeeld het logo. Een andere jongen vertelde aan de oudere deelnemer dat hij viool leerde spelen. Toevallig bleek diegene ook viool te spelen. Samen zijn ze gaan oefenen en hebben ze de tune van het stuk over de fantasiewereld gespeeld. Het is mooi om te zien hoe de intrinsieke motivatie, creativiteit en vormkracht bij beide generaties worden geprikkeld.’ 

Greet Meesters is muziekagoog en ontwikkelingspsycholoog. Ze werkt samen met Lieke de Kock aan de uitvoering van Generatie Mixer.

Click here to revoke the Cookie consent