Onderzoek

Australië: geen winst in voorschool

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 08-12-2020 Gewijzigd op 08-04-2021
Geletterdheid en gecijferdheid worden niet langdurig beter door voorschoolse programma’s. Dat is de conclusie van een brede Australische studie.

In 2013 werd in Australië voor het eerst onderzoek gedaan naar de impact van de voorschool. Toen zagen onderzoekers hogere scores op de nationale testen voor taal en rekenen/wiskunde (NAPLAN) bij leerlingen die op een voorschool gezeten hadden. Maar dat gold vooral bij voorscholen met goede leiders, een factor die ook in het succes van het Nederlandse vve zwaar weegt.

In een nieuw, breder opgezet onderzoek van de universiteit van New England lijkt de impact te verdampen. De onderzoekers gebruikten data van het Australisch tweelingonderzoek waarbij kinderen sinds 2012 worden gevolgd in hun schoolloopbaan. Hierin wordt onder meer het aantal uren voorschoolse educatie per week bijgehouden. De onderzoekers hadden gegevens van 2.279 tweelingen. Bij de voorschool ging het om aan de basisschool verbonden instellingen, zelfstandige voorscholen, gewone dagopvang en family day care (waarbij een kind in een kleine groep wordt onderwezen in huiselijke setting). Van alle kinderen had 10% geen enkele vorm van opvang of voorschool gehad.

De onderzoekers keken naar resultaten op de NAPLAN-testen voor lezen, spelling, grammatica, schrijven en rekenen/wiskunde in diverse schooljaren (grades 3, 5, 7 en 9). Ze zagen geen verschillen tussen kinderen die wel en geen voorschool hadden bezocht. Ook de duur van de voorschool maakte niet uit.

Een nuancering is wel nodig, zo melden de onderzoekers zelf. Ze beschikten alleen over cijfermatige data en niet over de inhoud van de voorschoolprogramma’s of de kwaliteit van de medewerkers. Juist dat zijn, zo weten we uit Nederlands onderzoek naar vve, zaken die het verschil kunnen maken.

Callie Little e.a, Exploring the Influence of Early Childhood Education and Care on the Etiology of Achievement. In: Behavior Genetics, 2020.

 

Dit artikel verscheen in Didactief, december 2020.

Click here to revoke the Cookie consent