Een leven lang leren In de WOA-vo/mbo doen scholen en kennisinstellingen sinds 2016 samen onderzoek. Het doel: met onderzoek praktijkrelevante kennis ontwikkelen en verspreiden om de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te verbeteren. In deze special krijg je een kijkje in de keuken van onderzoeksdocenten van de Academische Opleidingsschool Amsterdam, Esprit, ROC van Amsterdam, de UvA en de HvA. |
Jeroen Verzijden, projectleider van de WOA, kaart in dit voorwoord het belang van zijn werkplaats aan. De WOA: een plek die ruimte biedt om vragen te stellen, leraren te laten onderzoeken, en kennis écht in de praktijk te brengen.
Jate Terpstra en Nellie Wagner, onderzoeksdocenten op het Spinoza Lyceum in Amsterdam, onderzochten de effectiviteit van de daltonuren op hun school. Een vraagstuk waar hun hele docententeam mee kampte.
Hoe maak je gevoelige historische onderwerpen bespreekbaar in de klas? Bregje Prent, docent geschiedenis op Het 4e Gymnasium in Amsterdam onderzoekt deze vraag sinds een half jaar bij de WOA.
Wat hebben leerlingen in een Internationale Schakelklas (ISK) nodig voor een optimale doorstroom naar een volgende school? Anya Beemster en Adinda IJlst, docenten Nederlands op het Amsterdamse Montessori Lyceum Oostpoort, deden literatuuronderzoek.
Binnen de WOA delen collega’s van verschillende onderwijstypen ervaringen uit praktijkonderzoek met elkaar. Vier onderzoeksdocenten over hun eyeopeners.
Feitjes van de WOA op een rij.
Meer betrokkenheid bij de visie van school, toegang tot kennis en samenwerking met collega’s. Docenten Hans Wesseling en Marije Ebbens van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer vertellen wat hun deelname aan de onderzoekswerkplaats ze heeft gebracht.
Docent Jasper Beckeringh ontwikkelde bij de WOA een module voor het aanleren van inlevingsvermogen via zelfregulatie. WOA-begeleider Babette Meijer gebruikt zijn methode nu als docentopleider op de Hogeschool van Amsterdam.
Leraren moeten leerlingen en studenten zelfregulerende leerstrategieën aanleren, maar dat blijkt vaak lastig. Onderzoekers Marco Kragten en Geerte Savenije ontwikkelden een vragenlijst om te achterhalen waarom.
Een onderzoekende docent, dat gun je elke leerling. Professionele nieuwsgierigheid is namelijk een motor voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Er is wel een voorwaarde, stelt Carla van Boxtel in deze column. ‘Voldoende tijd’.
Deze special was onderdeel van Didactief, juni 2021. Hij werd gemaakt in samenwerking met Werkplaats Onderzoek Amsterdam (WOA-vo/mbo). Meer weten? Kijk op: https://woa-vo-mbo.kohnstamminstituut.nl
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven