Dossier

Schoolontwikkeling

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 31-03-2016 Gewijzigd op 28-04-2017
Scholen professionaliseren voortdurend en anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen. Het is steeds meer een collectief proces dat gezamenlijk wordt vormgegeven door onderwijsteams en schoolleiders.

In dialoog met elkaar leiding geven aan schoolontwikkeling vraagt om meer loslaten van controle en sturing en het gebruiken van de professionele ruimte. Dat is wennen, maar het biedt ook veel kansen, ervaren de verschillende scholen in deze special.

Vernieuwen doe je samen
Voorwoord van Ton Groot Zwaaftink, voorzitter van het Arbeidsmarktplatform PO.

'Hoffelijk' leiding geven
Gezamenlijk, met het onderwijsteam de school leiden. Sinds twee nieuwe schoolleiders in 2013 het roer overnamen, is er veel veranderd op de Katholieke basisschool Hof ter Weide in Utrecht.

3 vragen over het wij-gevoel...
Aan Margreet Vendel , Lid College van Bestuur van de Stichting Meer Primair, een onderwijsorganisatie met 19 christelijke en katholieke basisscholen in de gemeente Haarlemmermeer

Leerkracht ontwerpt anti-werkdruk project: 'Af en toe nee zeggen is cruciaal'
Werkprocessen doorlichten en efficiënter maken. Zo probeert de Oranje Nassauschool in Badhoevedorp haar personeel te ontlasten. 'Het gevoel nooit klaar te zijn, dat is zo vermoeiend.'

Faits divers
Met tips & tricks voor duurzaam vernieuwen en een debat over schoolontwikkeling in De Balie.

'Een schoolleider is ook gewoon een mens'
In haar oratie in het najaar van 2015 hield Femke Geijsel een warm pleidooi voor het voeden van 'praktijkwijsheid' onder schoolleiders en -directeuren.

IKC: 'Wij zijn de toekomst'
Obs De Horst uit het Drentse De Wijk ging in augustus 2015 op in een Integraal Kindcentrum. Oud-schooldirecteur Valentine de Ruyter leidt sindsdien een deels commerciële organisatie. Beïnvloedt dat haar manier van leidinggeven? En waar moet je op letten bij zo'n verandering?

'Angst zit vernieuwing vaak in de weg'
Onderwijsvernieuwing is vaak intens, maar geeft ook veel nieuwe energie, zegt schooldirecteur en onderwijsadviseur Margje Bielars.

5 eyeopeners in schoolontwikkeling
Collega's enthousiasmeren voor vernieuwing? Het team meekrijgen naar een stip op de horizon? In de eerste twee debatten* wisselden ruim 130 leerkrachten en schoolleiders ervaringen uit over schoolontwikkeling en onderwijsvernieuwing. Vijf geleerde lessen.

De special Schoolontwikkeling (Didactief, april 2016) is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van het Arbeidsmarktplatform PO. De volledige special is hier te downloaden.

Click here to revoke the Cookie consent