Onderzoek

Talent bestaat niet!

Tekst Marcel Rözer
Gepubliceerd op 14-11-2015 Gewijzigd op 26-10-2016
Er kunnen vele redenen zijn waarom u, ondanks de wat negatieve kop, deze tekst tóch bent gaan lezen. 1. U bent het totaal oneens met de stelling; 2. Met alle aandacht voor talentenshows en talentontwikkeling bent u blij met een tegengeluid. Of 3: het is een mix van alle twee. Natuurlijk hopen we op dat laatste.

Waarom wij - het Centre of Expertise Sport & Talent (CoE) van de Hogeschool van Arnhem Nijmegen (HAN) - deze special maken? We nemen u graag mee in onze zoektocht naar een antwoord op de vraag: 'Wat als we erin slagen om elk kind te begeleiden in zijn of haar (sportief) talent?'

Sinds 2010 werken we aan een overzicht van wat er al in de praktijk gebeurt. In deze special besteden we bijvoorbeeld aandacht aan het ontdekken van talenten met behulp van de talentscan, aan aangepaste programma's voor minder goede én goede bewegers en aan een scan voor leerkracht-coaches in de gymles. Ook is er informatie over wat buiten het onderwijs 'Slimme Sportkeuze' wordt genoemd en waarin kinderen worden geholpen om een sport te kiezen die bij hun aanleg past. Leerkrachten kunnen daar een rol in spelen. Er is zoveel meer dan voetbal en ballet....

Er is geen kind, geen mens, zonder een bijzonder talent, sportief of anderszins. In deze special richten we ons op sportief talent, maar vanuit de wetenschap dat. de bijvangst tot nog toe te vaak wordt 'teruggegooid in zee'. Met andere woorden, wie sportief talent ontwikkelt, helpt leerlingen vaak ook winst te boeken op het gebied van zelfregulatie. En dat heeft een belangrijk cognitief aspect, het helpt leerlingen ook hun leerprestaties te verbeteren. Sport is dus niet alleen leuk, maar ook nuttig.

Wie kijkt door de bril van de talentontwikkelaar in sport en bewegen ziet ook zaken als feedback, beter worden, innovatie en keuzes maken helder en duidelijk aan de oppervlakte komen. En dat zijn dingen waar het onderwijs ook iets aan heeft. Wat kan de leerkracht leren van de sportcoach? Waarom luisteren sommige leerlingen beter naar de voetbaltrainer dan naar de juf? En wat kunnen kinderen allemaal nog meer opsteken in de gymles, behalve beter leren bewegen?

Het HAN CoESport & Talent richt zich op de ontwikkeling van instrumenten en programma's waarmee excellente bewegers kunnen worden (h)erkend en ontwikkeld. Dit alles onder het motto dat sport en bewegen nog leuker wordt als je er goed in bent. En zonder te vergeten wat de belangrijkste doelen van bewegen zijn: plezier maken, spelen, winnen en ja, ook leren verliezen.

Marcel Rözer is als sportschrijver verbonden aan HAN Sport en Bewegen.

Dit artikel is verschenen als onderdeel van de Didactief-special Sportief Talent (november 2015). Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van het Centre of Expertise Sport & Talent van de HAN.

3 november 2015

Verder lezen

1 Sportief talent

Click here to revoke the Cookie consent