Door samen te werken met specialisten uit het speciaal onderwijs, kunnen leerkrachten in reguliere klassen meer betekenen voor kleuters met taalproblemen. Dat blijkt uit twee pilots van Auris.
Hij wordt door velen gezien als de grondlegger van de pedagogiek in Nederland: Philipp (later Philip) Kohnstamm. Hoewel oorspronkelijk opgeleid als natuurkundige, ging Kohnstamm zich steeds meer bezighouden met filosofie en pedagogiek.
Voor nieuwkomers die de taal nog niet goed spreken, is het centraal eindexamen Nederlands een struikelblok. Zijn alternatieve eindexamens een uitkomst?
Kant-en-klare vernieuwingen droppen in scholen? Geen goed idee, ook niet in het hoger onderwijs, blijkt uit nieuw onderzoek.
Start bij nieuwe rekenstof niet met een definitie, zegt wiskundige Anna Sfard. Een breuk is een gebroken getal? Leerlingen zouden je verwilderd aankijken. Hoe kan een getal nou kapot zijn? Maar snijd een pizza of taart in stukken, en ze snappen het beter.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) kan leerlingen ondersteunen bij hun keuzes voor vervolgonderwijs en werk. Maar besteed daarbij ook aandacht aan het leren omgaan met verwachtingen, loopbaanbarrières en stereotypering.
Om een kritische houding te stimuleren doen mbo-opleidingen er goed aan te zorgen voor burgerschapsonderwijs dat studenten zinvol vinden. Alleen dan steken ze er iets van op.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven