Leesbevordering is ook op het mbo belangrijk. Hoe krijgen we studenten aan het lezen? Drie leesbevorderaars in het mbo vertellen over hun reis.
Deze maand het inzicht van leraar Rinke Prooi-Reijnhoudt: ‘Plan meerdere rustmomenten in.
Laat jongeren zien waar vooroordelen, uitsluiting en discriminatie toe kunnen leiden, stelt bijzonder hoogleraar Holocausteducatie Marc van Berkel. ‘Genocide ontstaat niet vanzelf.
Elke maand vertelt een practor over hoe je een brug slaat tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. Deze keer: Geert Jan van Ouwendorp wil met interactieve technologie het onderwijs verrijken.
‘Als je voor de klas staat, moet je van lezen houden. Het is de belangrijkste vaardigheid die je leerlingen meegeeft.’ Sinds Judith Pool tweeënhalf jaar geleden startte als directeur, wordt er op IKC De Wieden heel veel gelezen.
Zonder relatie geen prestatie. Dat is de boodschap die Iliass El Hadioui met zijn programma De Transformatieve School meegeeft. Pas als leerlingen zich thuis voelen op school, gaan ze leren.
Later moeten ze hun leerlingen stimuleren tot lezen. Dat kan alleen als pabostudenten zelf ook lezen en weten wat je met kinderboeken allemaal kunt doen in de klas, bij taal én bij andere vakken. Twee pabodocenten vertellen hoe je studenten opleidt tot leesbevorderaars.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven