Onderzoek

Faits divers: 21e-eeuws onderwijs

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 06-09-2016 Gewijzigd op 20-01-2017
21e eeuws onderwijs global Verenigde Staten The Partnership for 21st Century Skills (P21), opgericht in 2002, is een landelijke organisatie die pleit voor het klaarstomen van alle leerlingen voor de 21e eeuw. Zij bouwt samenwerkingsverbanden tussen onderwijs, bedrijfsleven, maatschappij en regeringsleiders. Deze scholen stellen alle werkvormen digitaal beschikbaar:

1e eeuws onderwijs global

Verenigde Staten
The Partnership for 21st Century Skills (P21), opgericht in 2002, is een landelijke organisatie die pleit voor het klaarstomen van alle leerlingen voor de 21e eeuw. Zij bouwt samenwerkingsverbanden tussen onderwijs, bedrijfsleven, maatschappij en regeringsleiders. Deze scholen stellen alle werkvormen digitaal beschikbaar: www.dunlapcusd.net en www.jaymarino.me

Singapore
Het ministerie van Onderwijs implementeerde in maart 2010 een nieuw kader voor de ontwikkeling van 21st century skills. Doel: competenties van studenten verbeteren. Naast skills voor de gebieden ict, awareness en kritisch en creatief denken stelt zij kaders voor self awareness en -management, social awareness en responsible decision making. www.moe.gov.sg

Schotland
Curriculum for Excellence streeft naar een transformatie van het Schotse onderwijs. Sinds augustus 2010 krijgen leerlingen van 3 tot 18 jaar een samenhangender, flexibeler en verrijkt curriculum. Dat helpt hen hopelijk om in de 21e eeuw succesvol leerling, zelfverzekerd individu, verantwoordelijk burger en effectief werknemer te zijn. www.ltscotland.org.uk

Finland
De School of the Future Program is duidelijk. Zij willen niet dat studenten uit de 21e eeuw les krijgen van docenten uit de 20e eeuw, in klaslokalen uit de 19e eeuw. Olu, stad in NoordFinland, vormt het centrum en is de innovatieve voorloper van de nieuwe leerfilosofie. www.edu.ouka.fi

Leesprestaties verbeteren
In september 2012 zijn 80 basisscholen gestart met het traject 'Stap voor Stap beter begrijpend lezen'. Dit traject, samengesteld door Kees Vernooy en begeleid door Dortie Mijs en Ina Cijvat, pakt het begrijpend lezen op een systematische manier aan. Met een set (op maat) van wetenschappelijk bewezen interventies leren ze leesprestaties verbeteren in de groepen 7 en 8. Ook ouders worden hierbij betrokken. Interesse om deel te nemen aan dit traject? 
Neem contact op met [email protected]

ssocial mediaSocial media in de klas
1. Maak een goed en duidelijk beleid omtrent het gebruik van social media op school. Verbied privé-gebruik niet maar stel wel regels op.
2. Maak op de belangrijkste kanalen een profiel van de school aan. Denk aan Hyves, Facebook, Twitter, Youtube en zelfs misschien Linkedin.
3. Maak een hashtag (#) aan voor je klas en gebruik deze voor alle mededelingen en betrek ook ouders hierin.
4. Geef kinderen in de klas een stelling of opdracht mee waarmee ze binnen Twitter aan de slag gaan.
5. Laat de leraar mee twitteren en kinderen delen in bijvoorbeeld stand van zaken gemaakte proefwerken.
6. Maak gebruik van Google Alerts bijvoorbeeld, om te weten wat er over je school gezegd wordt.
7. Laat kinderen elkaar wekelijks #FF sturen op Twitter zodat ze leren respect te hebben voor anderen op het digitale kanaal.
8. Maak gebruik van hashtags zoals #durftevragen.
9. Indien een website aanwezig is, koppel deze dan aan de social media door middel van buttons e.d.
10. Laat kinderen op een leuke manier zien dat social media ook serieuze business is.

Bron: social media specialist Corinne Keijzer: www.corinnekeijzer.nl

Netwerk 21
Voor alumni van het Landelijk Leiderschapscentrum Expertis is een netwerk opgestart: Netwerk21. Met behulp van social media kunnen studenten en alumni contact houden met elkaar en met de cursusleiders. Het netwerk organiseert bovendien bijeenkomsten met onder andere Dr. Jay Marino, de Amerikaanse autoriteit op het gebied van kwaliteitszorg, opbrengstgericht werken en continu verbeteren. Thema: leren en leidinggeven in de 21e eeuw. 
Meer informatie via www.hetleiderschapscentrum.nl

Serious gaming voor leiders
Gaming hoort bij de 21e eeuw. In samenwerking met de Universiteit Twente ontwikkelde Expertis een tweetal games voor volwassenen. Het leiderschapsspel simuleert een crisissituatie waarin u snel beslissingen moet nemen. Uw score helpt u nadenken over uw leiderschapsstijl. Leidraad zijn de kenmerken van leiderschap zoals de Amerikaan Robert Quinn (Universiteit van Michigan) die beschrijft in zijn Concurrerende Waarden Kader. In het Koersspel gaat u in een speelse setting aan de slag met de identiteit en drijfveren van uw organisatie. U speelt in teams en ontvangt feedback van deskundigen. Het spel helpt kort en krachtig te formuleren waar uw school of team voor staat, wat u leerlingen en ouders wilt beloven en wat daarbij uw kernwaarden zijn. Het levert een kort en bondig document (1 pagina!) op dat een motor kan zijn voor uw verdere schoolontwikkeling. 
Meer informatie via [email protected]

Het 21st century woordenboek
Tweets: berichten die je verstuurt
Tweeps: mensen die twitteren
Hashtags: keywords op Twitter. Een Hashtag wordt voorafgegaan door een #
Retweet: een bericht dat door iemand anders doorgestuurd wordt
#FF: Follow Friday. Deze hashtag wordt op vrijdagen uitgedeeld op Twitter door tweeps die daarmee een blijk van waardering geven aan iemand om diverse zelf aangegeven redenen en deze persoon aanbevelen om te volgen.

Dit artikel is onderdeel van de Didactief-special Onderwijs in de 21e eeuw, die tot stand is gekomen in opdracht en met financiële bijdrage van Expertis.

 

Bronvermelding

1 Onderwijs in de 21e eeuw

Click here to revoke the Cookie consent