Alle boeken van Stephen Covey heb ik door de jaren heen gelezen, en soms herlezen. Als mens, consultant, teamleider, moeder en directeur. Het nodigde mij steeds weer uit, in al die verschillende rollen, tot kritische zelfreflectie. Het bracht me verder in mijn persoonlijk leiderschap en in mijn denken over samenleven, leiderschap, invloed, verantwoordelijkheid voor jezelf en anderen. Met recht behoort zijn boek 'The 7 Habits of Highly Effective People' tot de meest bekroonde managementboeken aller tijden. De 7 gewoonten die hij hierin beschrijft, zijn herkenbaar en geven gemeenschappelijke en compacte taal voor persoonlijke groei en teamontwikkeling.
En toen leerde ik - inmiddels directeur van CPS Onderwijsontwikkeling en advies - The Leader in Me kennen, een manier om die 7 gewoonten in het onderwijs toe te passen. We maakten kennis met de FranklinCovey organisatie die dit programma heeft geïntroduceerd, en met een aantal scholen die zijn gaan werken volgens de 7 gewoonten van Stephen Covey.
Deze The Leader in Me-scholen hebben een manier gevonden om leerlingen zelfvertrouwen, waarden en vaardigheden mee te geven die nodig zijn voor de samenleving van vandaag en morgen. De leerling staat centraal, iedereen in de school is betrokken en het doel: goed onderwijs voor de leerling van nu en de samenleving van morgen. Het is een manier van kijken, denken en doen die de dagelijkse praktijk op school kleurt en leerlingen helpt te ontdekken wie ze zijn. Prachtig om te zien. Die manier van kijken, denken en doen helpt leerlingen gewoonten aan te leren waarmee ze richting kunnen geven aan hun leven. En zoals het citaat van John Sloan Dickey ons leert: dan hebben we het over goed onderwijs.
The Leader in Me belooft nogal wat: leraren en leerlingen raken gemotiveerder, de leerresultaten verbeteren, de sfeer op school verbetert, pesten neemt af. Wat mag u het vertrouwen geven dat die resultaten, die groei en ontwikkeling haalbaar is? Laat ik een paar punten noemen waarop mijn vertrouwen is gebaseerd.
Allereerst is het uitgangspunt van The Leader in Me dat je de invloed op je leven en omgeving kunt vergroten door persoonlijk leiderschap. Let wel, dat is iets anders dan denken dat de wereld maakbaar is. Daarbij werkt The Leader in Me aan de wortels van resultaten: universele basisprincipes, waarden, uitgangspunten, denkwijzen. En het werkt vanuit het principe van gestage groei die bij jezelf begint én alle stakeholders in de organisatie zijn betrokken. Het geeft de schoolgemeenschap een gemeenschappelijke taal voor persoonlijke groei en teamontwikkeling. En tenslotte: de praktijk wereldwijd laat prachtige resultaten zien van deze universele manier van kijken, denken en doen.
In deze special maakt u kennis met The Leader in Me. We zijn er bij CPS trots op dat wij dit wereldwijd succesvolle proces voor scholen in het basis- en voortgezet onderwijs in Nederland als partner van FranklinCovey exclusief mogen aanbieden aan de scholen. We hopen dat het u net zo inspireert als het ons doet, maar bovenal dat het u helpt de unieke toegevoegde waarde in ieder kind te zien en te helpen ontwikkelen.
Ik wens u veel leiderschap!
Dit artikel is onderdeel van de Didactief-special The Leader in Me (oktober 2013), die is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van CPS.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven