Didactief is een vakblad met opinie en onderzoek voor de onderwijspraktijk. We bieden onderzoekers en onderwijsprofessionals een podium. Hieronder vind je richtlijnen en tips voor het schrijven van een helder en aantrekkelijk artikel voor onze lezersgroep van (aankomende) leraren, schoolleiders, bestuurders, lerarenopleiders, opinie- en beleidsmakers, onderzoekers en adviseurs.
Afgelopen maandag zijn in Leiden de Nationale Onderwijstalenten 2025 feestelijk bekendgemaakt. Stichting Nationale Onderwijsweek zet met deze prijs jaarlijks aanstormende professionals in het onderwijs in de spotlights.
De winnaars van de Leraar van het Jaar verkiezing 2025 zijn bekend. Didactief feliciteert Roos Braam, Ninah Tiemersma, Priscilla de Roo en Diego Li. De prijzen zijn uitgereikt door staatssecretaris van OCW Koen Becking en voorzitter van Stichting Leraren van het Jaar Andrew Niemeijer.
Vrijwel geen enkele lerarenopleiding voor het basisonderwijs voldoet aan alle eisen. Slechts vier van de onderzochte 47 studies besteden in het curriculum aandacht aan alle wettelijke bekwaamheidseisen waaraan leraren moeten voldoen. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit en de Onderwijsinspectie.
Veel leerlingen hebben een andere thuistaal dan het Nederlands. Gebruik van hun moedertaal kan hen helpen bij het leren van de Nederlandse taal en bij het leren in het Nederlands. De Onderwijsraad adviseert scholen daarom om de talige diversiteit beter te benutten.
Middelbare scholen hebben gemiddeld één toilet per dertig leerlingen, terwijl de norm één op vijftien is. Dat blijkt uit een inventarisatie van MDL Fonds onder tachtig basis- en middelbare scholen.
Cijferstress Het Jan Tinbergen College in Roosendaal wil stress of onrust bij leerlingen beperken. Leerlingen van deze school hoeven tijdens de les, ’s avonds en in het weekend niet steeds Magister te openen om te checken of ze hun proefwerk hebben gehaald.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven