Een op de dertien kinderen in Nederland groeit op in armoede. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlands Jeugdinsituut. Steeds meer scholen worden hiermee geconfronteerd. Leerlingen komen naar school zonder te hebben ontbeten. Ze hebben geen laptop om hun schoolwerk op te kunnen maken, geen fiets om naar school te komen of soms zelfs thuis geen bed. Daarnaast brengt armoede binnen de gezinssituatie veel stress met zich mee, die weer invloed kan hebben op het mentaal welzijn van kinderen en op hun schoolprestaties. Zo kan een periode van armoede gevolgen hebben voor de toekomst van een kind.
Mariëtte Lusse van de Hogeschool Rotterdam en Annelies Kassenberg van Hanzehogeschool Groningen hebben een handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’ gemaakt met informatie en advies voor scholen. Hoe kun je armoede signaleren, hoe ga je het gesprek aan en wat kun je doen om leerlingen en ouders door te verwijzen naar ondersteuning?
Het document is hier te lezen.
1 Armoede schaadt leerprestaties
2 De armoede en de onderwijskansen
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven