Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen zochten uit wat voor soort begeleiding daar voor nodig is. Drie jaar lang onderzochten ze op zo’n zestig basisscholen de effecten van een nieuw inwerktraject voor leraren. Nieuwe leraren werden in het traject intensiever en systematischer begeleid. Schoolopleiders en vakcoaches volgden hen en beoordeelden hun werk, waardoor de beginnende leraren sneller inzicht kregen in hun eigen functioneren.
Dat had effect: de nieuwe leraren voelden zich door het begeleidingstraject sneller bekwaam in de klas en waren meer betrokken bij hun leerlingen. De leerlingen wisten vaker wat de bedoeling was in de les en vonden de uitleg van de leerkracht duidelijker.
De resultaten van dit onderzoek zijn ook verwerkt in de Lerarenagenda, die begin deze maand werd gepresenteerd door minister Bussemaker. Daarin staat dat beginnende leraren voortaan beter moeten worden ingewerkt.
25 oktober 2013
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven