Dossier

'Er is goed geluisterd naar de jongeren zelf'

Tekst Carolien Drijfhout
Gepubliceerd op 06-11-2018 Gewijzigd op 06-11-2018
Beeld YoungWorks
Een nieuwe portal, waar begin je? SBB schakelde bureau voor jongerencommunicatie YoungWorks in om onderzoek te doen naar de doelgroep. Dat advies was leidend bij de ontwikkeling van KiesMBO.nl.

Wat was de opdracht voor KiesMBO.nl?

‘Begin 2017 vroeg SBB of we verkennend onderzoek willen doen onder vmbo’ers om te kijken hoe zij tot hun studiekeuze komen. Eind 2017 volgde een tweede onderzoek waarbij we meer inzoomden op het online zoekgedrag. De vraag aan ons was: Geef concreet advies voor het ontwikkelen van een nieuwe portal, zodat deze aansluit bij de behoefte en het gedrag van jongeren.’

 

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

‘We hebben diepte-interviews gehouden met dertig jongeren, die sterk van elkaar verschillen op achtergrondkenmerken. Elke jongere nam een vriend of vriendin mee. We spraken met hen over hoe ze het zoekproces aanpakken. Daarnaast hebben we samen bestaande websites bekeken. Wat werkt wel, wat werkt niet? Het is bijzonder hoe jongeren in zo’n setting al gauw alles met je delen. Het resulteerde in een rapportage vol concrete adviezen. In het ontwikkeltraject hebben we vervolgens twee keer een concepttest gedaan. Jongeren navigeerden thuis door een testlink van Kiesmbo.nl. Wij luisterden en keken via Skype en “scherm delen” met hen mee. Dat leidde weer tot praktische feedback voor het finetunen van de website.’

 

Wat zijn opvallende resultaten uit het onderzoek? 

‘We merkten dat jongeren algemene informatie missen over wat het mbo eigenlijk is. Daarom adviseerden wij een leuk, laagdrempelig filmpje dat uitlegt hoe het mbo in elkaar zit. Verder viel op dat jongeren een smalle focus hebben. Ze denken vanuit hun interesse op dit moment, bijvoorbeeld dieren of sport. Daar zoeken ze een paar voor de hand liggende opleidingen bij, maar ze kijken niet verder naar welke opleidingen eventueel ook raakvlakken hebben. Kiesmbo.nl heeft daarom een functie die, net als bijvoorbeeld een bol.com, zelf met suggesties komt op basis van waar een jongere op zoekt. Een andere conclusie was dat het beroep nog ver van jongeren af staat. Het is haast een beetje beangstigend: blijf ik dan mijn hele leven tegelzetter? Je kunt beter de nadruk leggen op de opleiding zelf: waar ga je je de komende jaren mee bezighouden? Welke vaardigheden ga je leren? En hoe kan je eventueel stapelen naar een hoger niveau?’
 

Wat vind je van het eindresultaat?

‘SBB heeft ontzettend goed geluisterd naar onze adviezen, en daarmee dus naar de jongeren. Ik word erg blij van wat er nu is. Kiesmbo.nl brengt alles bij elkaar en biedt een startpunt voor elk type leerling. Het is toegankelijk en neemt jongeren echt aan de hand. Ik denk dat de website jongeren écht gaat helpen een weloverwogen keuze te maken.’

 

Suzanne Dölle
is: gespecialiseerd in onderzoek onder kinderen en jongeren en doet dat sinds vijf jaar bij YoungWorks.
Focus: het thema onderwijs en studiekeuze.
Vrije tijd: vier vmbo’ers begeleiden bij hun studiekeuze, vanuit de organisatie JINC. ‘Het is boeiend van dichtbij mee te maken hoe zo’n traject voor jongeren is. En ik vind het mooi hen vanuit mijn expertise iets mee te kunnen geven.’

 

Dit artikel verscheen in de special Wat je kiest ben je zelf bij Didactief, november 2018.

Click here to revoke the Cookie consent