Ongeveer op het moment dat het studiehuis werd ingevoerd, begon Henk Pol zijn loopbaan als leraar Natuurkunde. Daarnaast was Pol als vakdidacticus actief. In die hoedanigheid vroeg hij zich af in hoeverre leerlingen in staat zijn om zelfstandig natuurkunde te leren. ‘In het begin liet ik leerlingen een logboek bijhouden, maar dan krijg je maar een klein deel van de gegevens terug.’ En dus onderzocht Pol of er een mogelijkheid was om het onderzoek te automatiseren. Via bestaande programmaatjes die al in gebruik zijn bij wiskunde, ontwikkelde hij Physhint. Een programma dat leerlingen helpt en docenten inzicht geeft in de vorderingen. ‘Belangrijk in de natuurkunde is het oplossen van problemen’, legt Pol uit. ‘Daarbij loop je als...
Benieuwd naar de rest van het artikel?
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen op Didactief, inclusief persoonlijk profiel om artikelen makkelijk te selecteren, delen en bewaren.