Onderwijs van binnenuit versterken
Primoraten vormen een krachtige beweging binnen het primair onderwijs. Een primor is een academisch geschoolde leraar die één of meerdere jaren (praktijk)onderzoek doet naar een vraagstuk dat relevant is voor de school of stichting en vaak gerelateerd is aan de strategische ambities. Het gaat dan bijvoorbeeld om het bevorderen van goed lees- of rekenonderwijs of de aandacht voor hoogbegaafdheid of meertaligheid.
Op basis van bestaande literatuur en gedegen onderzoek kijkt de primor welke stappen er in de praktijk gezet kunnen worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het primorschap biedt professionaliseringsmogelijkheden en nieuwe uitdagingen voor leraren en zorgt er ook voor dat zij hun vakmanschap kunnen versterken en verdiepen. Zo spelen zij een sleutelrol bij het slaan van een brug tussen wetenschap en praktijk.
Primoren leveren een waardevolle bijdrage aan de kennisinfrastructuur. Ze hebben geregeld onderling contact, onder meer tijdens landelijke intervisiebijeenkomsten, en vormen zo een landelijk netwerk. In de toekomst wordt ingezet op het verdiepen van dit netwerk, zodat primoren hun praktijkinzichten nog makkelijker kunnen uitwisselen.
De kerngroep die de primoren begeleidt, werkt aan een solide structuur die primoren ondersteunt én onderwijsorganisaties helpt om het primoraat goed in te bedden. Hierbij wordt nadrukkelijk gekeken naar het succesvolle voorbeeld van practoraten (mbo). De organisatie van primoraten kent een eigen Raad van Advies met primoren, bestuurders en kritische meedenkers. Zij gaan regelmatig in gesprek over het versterken en vergroten van de primoraten.
Brug tussen wetenschap en praktijk
De ambities voor de toekomst zijn groot. Hoewel missie en visie nog worden aangescherpt, ligt er al een meerjarenplan klaar. Naast het versterken van het gelijkwaardig partnerschap tussen wetenschap en onderwijspraktijk, is het streven dat er over tien jaar binnen elke onderwijsorganisatie een primor werkzaam is. Leraren krijgen dan de kans om voortbouwend op hun vakmanschap een bijdrage te leveren aan kennisontwikkeling. Dat kan niet alleen bijdragen aan een onderzoekende cultuur binnen het primair onderwijs en een verbetering van de kwaliteit én kennis, maar ook leiden tot aantrekkelijker werkgeverschap en meer doorstroommogelijkheden. De impact van primoraten reikt hierdoor veel verder dan één leraar: primoraten maken het onderwijs als geheel sterker.
Onderwijsorganisaties bekostigen hun eigen primoraat én dragen bij aan de landelijke beweging. Deze betrokkenheid versterkt de inbedding, vergroot de impact en zorgt voor blijvende verandering. Inmiddels reikt de kennisinfrastructuur verder dan alleen primoren. Academisch geschoolde leraren zoeken de verbinding met stakeholders, bijvoorbeeld vanuit kennisinstellingen, en gebruiken bevindingen uit eerdere praktijkonderzoeken van bijvoorbeeld het NRO. In de toekomst wordt deze betrokkenheid verder uitgebreid.
Jessica Dijkhof is communicatiemedewerker bij de PO-Raad
|
Meer info Geïnteresseerd? Mail dan naar [email protected] voor meer informatie. |
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven