Het maakt uit waar je als kind schoolgaat of je goed leert rekenen, lezen en schrijven. Steeds meer scholen hebben de onderwijskwaliteit niet op orde en dat zet de kansengelijkheid onder druk, blijkt uit de Staat van het Onderwijs 2024.
Besteed niet pas aandacht aan tekstbegrip als leerlingen vloeiend lezen. De betekenis van tekst moet altijd aandacht krijgen. Dat is immers de reden waarom we lezen.
In deze tijd van klimaatcrisis en afnemende biodiversiteit kun je in de biologieles niet om morele vorming heen, stelt biologieleraar Tore van der Leij. Hij onderzocht hoe je dat kunt vormgeven.
Schoolwerk is een belangrijke stressfactor voor jongeren, blijkt wederom uit Leids onderzoek.
Scholen geven op totaal verschillende manieren vorm en inhoud aan het thema duurzaamheid. Twee voorloper-besturen gingen samen in gesprek over hun ambities en activiteiten.
In opdracht van NRO evalueren onderzoeksbureau Oberon en de Hogeschool Utrecht het programma De Transformatieve School.
Je hulp afstemmen op wat leerlingen begrijpen (adaptieve hulp) komt hun motivatie en leren ten goede. Daarover zijn de meeste leraren en onderzoekers het eens. Maar hoe doe je dat precies?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven