Gert Biesta

Prof. dr. Gert Biesta is als hoogleraar verbonden aan de Brunel University London en als bezoekend hoogleraar aan het NLA University College in Bergen (Noorwegen). Hij bezet de NIVOZ leerstoel voor de pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming aan de Universiteit voor Humanistiek. Biesta is geassocieerd lid van de Onderwijsraad.

Doorlopende leerlijnen?

06-11-2018 - Lineair denken doet de dynamiek van het onderwijs tekort.

De toekomst van de school

04-09-2018 - Door de obsessie met opbrengsten, personalisering en efficiëntie lijkt het in de school alleen nog maar om leren te gaan.

Burgerschap: puntjes op de i

04-09-2018 - Burgerschap hangt nauw samen met democratie. Hoe kunnen we dit in een multiculturele samenleving beter vormgeven?

Volwassen vrijheid

04-05-2018 - Laten we leerlingen aanmoedigen om verantwoordelijkheid te dragen voor hun vrijheid, juist in een democratische samenleving.

De zin van afscheid

16-03-2018 - Wat houdt de boel bij elkaar?

Wees ontvankelijk

20-02-2018 - Gert Biesta - Goed leven en samenleven vraagt openheid voor alles waarop we geen greep krijgen.

Dubbele waarheidsgeving

23-01-2018 - Als leraar werk je op twee niveaus tegelijk: je draagt kennis over én je moet leerlingen het kader geven waarbinnen ze kennis als kennis herkennen.

Pedagogisch placebo-effect?

03-11-2017 - De relatie tussen arts en patiënt kan een placebo-effect aanwakkeren.

Democratische (voor)waarden

08-09-2017 - Gert Biesta - Vrijheid, gelijkheid en solidariteit zijn de grondslag van de democratie.

Al te kindvriendelijk

03-05-2017 - Gert Biesta - Vaak spreken we over de ontwikkeling van leerlingen, maar dat is onjuist.

Onderwijs werkt niet

24-02-2017 - Gert Biesta - Het onderwijs is geen eenvoudig systeem van oorzaak en gevolg: we willen dat een leerling het ‘snapt’ en dat is afhankelijk van communicatie en interpretatie.

In de ban van Bildung

27-01-2017 - Biesta, onze nieuwe columnist, schrijft over Bildung.

Click here to revoke the Cookie consent