Gert Biesta

Prof. dr. Gert Biesta is hoogleraar aan de Maynooth University in Ierland, alsmede bezoekend Professor aan de NLA University College & University van Agder, Noorwegen. Hij bezet de NIVOZ leerstoel voor de pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming aan de Universiteit voor Humanistiek.

Daarom wél persoonsvorming

13-05-2021 - Geef persoonsvorming géén centrale rol in het onderwijs, betoogde Martijn Meeter in het maartnummer van Didactief.

De paradox van gelijke kansen

19-06-2020 - Waarom zijn we wel geïnteresseerd in gelijke kansen, maar spreken we weinig over gelijke uitkomsten?

Biesta’s drieslag: denkaanzetter?

04-03-2020 - Gert Biesta reageert op de blog van Fred Janssen inzake de curriculumherziening en de drieslag kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.

100 jaar vrijeschool

12-11-2019 - De vrijeschool bestaat een eeuw.

Een Wikicurriculum?

03-09-2019 - ‘Iedereen’ kan bijdragen aan Curriculum.nu, maar de weging van de input is onduidelijk.

De duurzaamheidsagenda

07-05-2019 - Duurzaamheid is geen agenda die systematisch uit te voeren valt.

Doet onderwijs ertoe?

26-02-2019 - Aanleg en omgeving vormen een kind voor 100%, stelt een Duitse pedagoog.

Gelijke kansen?

21-01-2019 - Wie gelooft in gelijke kansen, laat het aan de leerling over om die kansen wel of niet te benutten.

Doorlopende leerlijnen?

06-11-2018 - Lineair denken doet de dynamiek van het onderwijs tekort.

De toekomst van de school

04-09-2018 - Door de obsessie met opbrengsten, personalisering en efficiëntie lijkt het in de school alleen nog maar om leren te gaan.

Burgerschap: puntjes op de i

04-09-2018 - Burgerschap hangt nauw samen met democratie. Hoe kunnen we dit in een multiculturele samenleving beter vormgeven?

Volwassen vrijheid

04-05-2018 - Laten we leerlingen aanmoedigen om verantwoordelijkheid te dragen voor hun vrijheid, juist in een democratische samenleving.

De zin van afscheid

16-03-2018 - Wat houdt de boel bij elkaar?

Wees ontvankelijk

20-02-2018 - Gert Biesta - Goed leven en samenleven vraagt openheid voor alles waarop we geen greep krijgen.

Dubbele waarheidsgeving

23-01-2018 - Als leraar werk je op twee niveaus tegelijk: je draagt kennis over én je moet leerlingen het kader geven waarbinnen ze kennis als kennis herkennen.

Pedagogisch placebo-effect?

03-11-2017 - De relatie tussen arts en patiënt kan een placebo-effect aanwakkeren.

Democratische (voor)waarden

08-09-2017 - Gert Biesta - Vrijheid, gelijkheid en solidariteit zijn de grondslag van de democratie.

Al te kindvriendelijk

03-05-2017 - Gert Biesta - Vaak spreken we over de ontwikkeling van leerlingen, maar dat is onjuist.

Onderwijs werkt niet

24-02-2017 - Gert Biesta - Het onderwijs is geen eenvoudig systeem van oorzaak en gevolg: we willen dat een leerling het ‘snapt’ en dat is afhankelijk van communicatie en interpretatie.

In de ban van Bildung

27-01-2017 - Biesta, onze nieuwe columnist, schrijft over Bildung.

Click here to revoke the Cookie consent