Het Land van Ooit

Tekst Frank Jongbloed
Gepubliceerd op 01-01-2021
Frank Jongbloed - Het duurt niet eens zo lang meer voor het schooljaar afgelopen is en de zomervakantie begint. Mijn eerste jaar als schoolleider. Het is niet fair om te beweren dat ik voor de leeuwen ben gegooid.

Ik had al een klein beetje ervaring en ik word goed begeleid door andere  leidinggevenden en de docenten van mijn middenmanagementopleiding. Ik ben voorzien van vele goedbedoelde adviezen. Meestal adviezen uit boeken. Om eerlijk te zijn heb ik geregeld weg moeten duiken vanwege de managementboeken die in mijn richting werden gesodemieterd. Quotes van Stephen Covey en Toshiro Kanamori, spreuken van Fullan en tweets van Sahlberg. Begrijp me niet verkeerd, allemaal nuttig hoor. Echt. Maar toen ik laatst iemand tijdens de middenmanagementopleiding hoorde verzuchten dat de Roos van Leary erg lijkt op het Kwadrant van Ofman, vroeg ik me stilletjes af of we in het onderwijs nog wel écht oog hebben voor onze – ik gebruik even een managementterm – core business. Je weet wel, kinderen en leren enzo.

Het antwoord op die vraag kwam tijdens dezelfde opleidingsbijeenkomst. Veel van de nieuwe schoolleiders worstelen met geweldige onderwijsinzichten en het invoeren van die inzichten bij het team. De meeste van ons zitten nog sterk geworteld in het klaslokaal, terwijl we met een bird's-eye view de school moeten leiden. Daar is niet altijd begrip voor bij de juffen en meesters op school. We zijn niet voor niets Het Land van Doe Maar Gewoon (Dan Doe Je Al Gek Genoeg). Talentenschouw, masterclasses, collegiale consultaties, directievisitaties, prestatiebeurzen; kom er maar eens mee aankakken bij het belegen leerkrachtenclubje van BS 't Conservatiefje. Die gaan gelijk met de hakken in het zand. Het gebeurt vaker dan je denkt dat een frisse, innovatieve schoolleider vervolgens gefrustreerd en vol twijfel het veld mag ruimen. Nul op het rekest.

Nou ben ik, en ik weet dat mijn columns vaak anders doen vermoeden, van nature een optimist. En ik weet dat veel leerkrachten en schoolleiders zich in bovenstaande schets niet zullen herkennen. Maar toch. Het komt vaker voor dan je denkt. Teams die niet mee willen met de tijd. Of collega's in zo'n team die, gezegend met natuurlijk gezag en een autoritaire houding, de rest het zwijgen opleggen. Sommige juffen en meesters worden zelfs vilein. Mensen die een beroep met een hoge integriteitsfunctie uitoefenen maar die tegen de schoolleider tekeergaan alsof ze op het schoolplein staan te treiteren.

Mijn verzoek is dus ook om een beetje rekening te houden met de schoolleider. Uit een heel klein beetje ervaring kan ik melden dat het ook niet altijd makkelijk is. En dat er een heleboel onder ons zijn die nog niet zijn vergeten waarvoor we het allemaal doen. Kinderen en leren enzo. Eén van mijn favoriete leiders, ontdekkingsreiziger James Cook, schreef: 'Ambitie brengt me verder dan mijn voorgangers, en verder dan ik denk dat mogelijk is.' Die is voor de schoolleiders. Hij schreef ook: 'Breng 7860 pond zuurkool tegen scheurbuik mee.' Maar daarover later meer.

 

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent