Onderzoek

Wat voor leraar wil je zijn?

Tekst Hannah Wolff
Gepubliceerd op 26-02-2019 Gewijzigd op 18-07-2019
Een buitenlandstage verbetert het zelfbeeld van beginnende leraren. De stage zet hen aan het denken over zichzelf en hun onderwijs. 

Peter Mesker, hoofddocent en lerarenopleider aan de Hogeschool Utrecht, wilde meer inzicht krijgen in het persoonlijk interpretatiekader van beginnende leraren: hun kennis over onderwijs, hun zelfbeeld, en de manier waarop ze invulling geven aan hun baan en er voldoening uithalen. Daarvoor keek hij naar ‘grenservaringen’ – situaties met spanningen, conflicten of zorgen en waarin je te maken krijgt met ‘het onbekende’.
Een buitenlandstage is letterlijk en figuurlijk zo’n grenssituatie. Mesker volgde een groep leraren in opleiding intensief gedurende twee jaar, van hun buitenlandstage tot in het eerste jaar van hun werk als leraar (inductiefase). In een buitenlandse klas beseften ze dat hun kennis en vaardigheden niet internationaal inzetbaar waren en dat ze hun eigen keuzes moesten maken. De verschillen tussen het onderwijs in Nederland en het buitenland hielpen hen bovendien bij het nadenken over belangrijke vragen: wat voor leraar wil ik zijn en wat vind ik goed onderwijs?
Mesker constateert dat de beginnende leraren dankzij hun internationale stage rust en (professionele) zingeving ervaren tijdens de inductiefase. Ook denkt een van de ondervraagde leraren dat ze door de stage flexibeler is geworden: ‘Omdat ik zo veel verschillende perspectieven en doceerstijlen heb meegemaakt, heb ik geleerd om me aan te passen aan dingen die ik aanvankelijk niet leuk vond of waar ik niet comfortabel mee was.’
Nadenken over wat je als beginnende leraar belangrijk vindt in je leraarschap is een van de doelen van een lerarenopleiding. Meskers aanbeveling is dan ook dat lerarenopleiders zich actiever gaan richten op vormende ervaringen waarbij studenten (tijdelijk) een onderbreking van het bekende meemaken, zoals een buitenlandstage.

 

Peter Mesker, A Little Less Balance in New Teachers’ Professional Development. An International Teaching Internship as a Significant Personal Experience in Becoming a Teacher. Proefschrift Universiteit Utrecht, 2018.

Dit artikel verscheen in de rubriek Onderzoek kort in Didactief, maart 2019. 

Verder lezen

1 Onderwijs in het buitenland

Click here to revoke the Cookie consent