Onderzoek

Verborgen verleiders

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 24-02-2016 Gewijzigd op 18-10-2016
Twee op de drie kinderen speelt minstens eens per week een computerspelletje waarin verborgen reclame voor snoep en snacks zit.

Het gaat hen om het spel en niet het product, maar hun onbewuste denkt daar anders over. Kinderen die zo'n online eetspelletje doen, snoepen kort erna 55% meer dan andere kinderen (die een online speelgoedspel speelden) blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit. Erger: of er nu fruit of snoep in het spel zit, het effect is hoe dan ook meer snoepen. Meteen verbieden die snoepspelletjes, vindt de onderzoeker.

Frans Folkvord, Children's Reactivity to Embedded Food Cues in Advergames. Proefschrift Radboud Universiteit, 2015.

Dit artikel is verschenen in de rubriek Onderzoek Kort van Didactief, januari-februari 2016.

Click here to revoke the Cookie consent