Onderzoek

Opzij, opzij, opzij!

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 08-05-2012 Gewijzigd op 01-02-2018
Beeld Shutterstock
Ze zijn met veel tamtam verwelkomd, maar uiteindelijk brachten zij-instromers toch niet de gehoopte oplossing voor het lerarentekort. Er haakten er nogal wat af. De Utrechtse promovenda Anke Tigchelaar heeft onderzocht waar dit mee te maken zou kunnen hebben.  

Ze ging na waarin zij-instromers verschillen van jonge studenten in de lerarenopleiding en wat dat betekent voor het opleiden van zij-instromers. Tigchelaar ontdekte dat een kwart van de onderzochte zij-instromers het voortgezet onderwijs verliet tijdens of vlak na de opleiding. Vooral mensen met vernieuwende denkbeelden over leren en lesgeven hangen het leraarschap al snel aan de wilgen. De onderzoekster bepleit flexibele oriëntatie- en voorbereidingsactiviteiten voor zij-instromers. Daarnaast zal in de opleidingsdidactiek beter ingespeeld moeten worden op hun ervaring en denkbeelden. 

Anke Tigchelaar, Addressing second-career teachers’ earlier experiences. Proefschrift Universiteit Utrecht, 2012. 

Dit artikel verscheen in Didactief, mei 2012.

Click here to revoke the Cookie consent