Onderzoek

Oog voor cijfers

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 07-10-2021 Gewijzigd op 10-02-2022
Beeld Shutterstock
Bij binnenkomst in de kleuterklas verschillen kinderen in hun kennis en kunde van getallen.

Sommige kleuters kunnen al eenvoudige rekensommen maken, andere moeten nog leren tellen. Een van de verklaringen is dat sommige kinderen spontane aandacht voor hoeveelheden hebben. Bovendien, zo blijkt uit Leuvens promotieonderzoek, hebben sommige kinderen spontane aandacht voor cijfers.

In een groep van 160 kleuters (4 en 5 jaar) waren in die spontane aandacht grote verschillen. De mate van aandacht bleek bovendien te voorspellen hoe goed kleuters in groep 2 en 3 scoorden op numerieke en algemene wiskundevaardigheid.

 

Sanne Rathé, Focusing on Numbers: An Investigation of the Role of Children’s Spontaneous Focusing on Arabic Number Symbols in Early Mathematical Development. Proefschrift KU Leuven, 2021.

 

Dit artikel verscheen in Didactief, oktober 2021.

Click here to revoke the Cookie consent