Onderzoek

Onderzoek in de pijplijn - juni 2017

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 01-06-2017 Gewijzigd op 01-06-2017
Didactief houdt je op de hoogte van nieuwe onderzoeksprojecten op het gebied van onderwijs. Deze maand: peilingsonderzoek voor de inspectie, ongelijkheid in het onderwijs en schoolloopbanen.  

Peilingen

Sinds 2014 voert de Inspectie van het Onderwijs de regie over de peilingsonderzoeken onder de naam Peil.Onderwijs. Deze peilingen in het primair onderwijs bieden in de volle breedte zicht op resultaten, ontwikkelingen daarin en de relatie met het onderwijsleerproces (aanbod, tijd en kwaliteit). Met subsidie van NRO gaan twee nieuwe peilingsonderzoeken van start: Engels aan het einde van de basisschool en mondelinge taalvaardigheid in het speciaal (basis) onderwijs. De dataverzameling voor de peiling vindt plaats in de periode januari 2018-juni 2018. In het najaar van 2018 zullen de eerste resultaten bekend worden. 

Penvoerder Engels einde basisonderwijs: prof. dr. Roel Bosker
Consortiumpartners: Rijksuniversiteit Groningen (GION en Lerarenopleiding), CITO en de Hogeschool van Amsterdam

Penvoerder mondelinge taalvaardigheid: dr. F. Scheltinga
Consortiumpartners: ITTA UvA bv, CITO en CED-groep

Ongelijkheid

Vroege selectie in het onderwijs kan een negatief effect hebben op het te bereiken opleidingsniveau en vergroot sociale ongelijkheid in onderwijskansen. Deze negatieve effecten zijn te verminderen door een flexibel onderwijssysteem (‘stapelen’ van opleidingen of tussentijds corrigeren door switchen, zittenblijven, klas overslaan of individuele supportprogramma’s). De Universiteit Maastricht gaat binnen een Samenhangend Onderzoeksproject van NRO de relatie analyseren tussen beleidshervormingen, vormen van flexibiliteit en uitkomsten, dit alles vanuit een Nederlands en internationaal perspectief.

Onderzoeksleider prof. dr. Rolf van der Velden (Universiteit Maastricht)

Kiezen in het vo

Gedurende hun schoolloopbaan in vmbo/havo/vwo moeten leerlingen kiezen tussen schoolvakken, profielen en schoolniveaus. Schoolbeleid en schoolcultuur kunnen de keuzemogelijkheden van leerlingen inperken en zo hun keuzes beïnvloeden. In dit Samenhangende Onderzoeksproject van NRO onderzoekt de Rijksuniversiteit Groningen of keuzes van leerlingen te verklaren zijn uit de feitelijke, aangeboden en aanbevolen keuzemogelijkheden binnen een school.

Onderzoeksleider  prof. dr. Roel Bosker (Rijksuniversiteit Groningen)

Click here to revoke the Cookie consent