Onderzoek

Manifest: leraren willen meer inspraak

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 25-08-2015 Gewijzigd op 23-10-2016
Het moet anders en beter, vinden de twintig leraren uit po, vo, so en mbo die deel uitmaken van de groep Leraar2032. Ze pleiten voor een beter afgewogen en samenhangend curriculum, waarbij leraren meer vrijheid krijgen om zelf invulling te geven aan hun onderwijs. Vandaag presenteerden ze hun standpunten in een manifest.

Leraren zitten te veel vast aan lesmethoden, vinden de opstellers van het manifest. Ze ervaren te veel druk om niet alleen aan de kerndoelen te voldoen, maar om zich ook aan de gebruikelijke lesmethoden te houden. Daarom pleiten de docenten voor een meer 'gelaagd' kerncurriculum, met een basisdeel en een dynamisch deel. Daarmee zouden leraren meer vrijheid krijgen om hun onderwijs zelf vorm te geven.

Een ander kritiekpunt van de docenten is balans binnen het curriculum. Op dit moment wordt de inhoud van het onderwijs te veel vanuit een economische invalshoek bepaald, schrijven ze, en is het systeem is te veel op kwalificatie gericht. Daardoor krijgen persoonlijke vorming en sociale ontwikkeling niet genoeg ruimte.

In dit alles wordt de stem van de docent onvoldoende gehoord, vinden de opstellers van het manifest. Ze pleiten dan ook voor een nieuw model van curriculumontwikkeling, waarin leraren een actieve rol spelen: leraren moeten geen uitvoerders meer zijn van het curriculum, maar actieve vormgevers. Daarnaast vinden de leraren dat de ontwikkeling van het curriculum een blijvend proces moet zijn, omdat alles constant in beweging is.

Om dit alles te kunnen bereiken, moet er een landelijke Lerarenraad worden opgericht, vindt Leraar2032. Die moet zorgen voor een duidelijkere stem van de beroepsgroep in de curriculumdiscussie.

In het voorjaar hield Leraar2032 een enquête onder zo'n 800 collega's, waaruit bleek dat een meerderheid van hen vindt dat leraren de grootste stem moeten krijgen bij curriculumvernieuwing. Morgenavond gaan de opstellers van het manifest met andere leraren in debat in De Balie.

Lees hier het hele manifest.

25 augustus 2015

Click here to revoke the Cookie consent