Nieuws

Leraar beter salaris? Hogere leerprestaties

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 14-05-2019 Gewijzigd op 14-05-2019
​Peter Dolton (universiteit van Sussex) onderzocht de status van leraren, wereldwijd, in opdracht van de Varkey Foundation. Hij ontdekte een verband tussen salaris en leerlingprestaties (op basis van PISA-scores 2015).

Status en salaris gaan niet gelijk op, blijkt uit het onderzoek van Peter Dolton. In sommige landen genieten leraren veel aanzien (met name in China, India, Indonesië, Maleisië, Zuid Korea en Taiwan) maar verdienen ze niet per se veel. In de meeste landen krijgen leraren sowieso minder salaris dan de meeste burgers gerechtvaardigd zouden vinden (28 van de 35 deelnemende landen). Ze maken ook meer uren dan vrijwel iedereen denkt (29 landen), vaak twaalf tot veertien uur per week meer! Maar het meest opmerkelijke resultaat is dat naarmate leraren een hoger salaris krijgen, de leerlingen beter presteren. Steun voor prestatiegebonden loon (met andere woorden, meer loon als hun leerlingen betere cijfers halen) nam de afgelopen vijf jaar echter in alle onderzochte landen af, het meest in Engeland, Israel en Nieuw Zeeland. Met andere woorden, volgens Dolton: burgers vertrouwen meer op het systeem dan op de leraar ín dat systeem.

Dolton ondervroeg met behulp van het National Institute of Economic and Social Research in Londen, 35.000 volwassenen van 16-64 jaar oud (representatief naar leeftijd, geslacht en regio) en 5.500 leraren in 35 landen. De data die dit opleverde, legde hij naast Pisa-scores uit 2015. Bovendien vergeleek hij ze met de resultaten van een vergelijkbaar onderzoek dat hij deed in 2013 in 21 landen. In bijna tweederde van de landen die toen deelnamen, bleek de status van leraren in de afgelopen vijf jaar gestegen.

Om de status van leraren te bepalen, vroeg Dolton mensen om leraren in een rangorde te zetten met veertien beroepen als advocaat en dokter maar ook webdesigner en consultant. En wat blijkt, leraren eindigen meestal op plaats zeven. In China, Rusland en bijvoorbeeld India worden ze het meest vergeleken met artsen; in Israel, Griekenland en Egypte met sociaal werkers, in Ghana en Nieuw Zeeland met verpleegsters, en in de Verenigde Staten, Frankrijk, Spanje en Nederland met bibliothecarissen. In landen waar leraren meer gerespecteerd werden, moedigen ouders hun kinderen vaker aan om leraar te worden.

Nog enkele pikante details: in de meeste landen schatten leraren hun eigen status hoger in dan het grote publiek dat doet. En in Singapore, Spanje, Duitsland, Zwitserland, Finland en Italie verdienen leraren meer dan het publiek denkt.

Uit internationaal vergelijkend onderzoek in 31 landen van Eric Hanushek cum suis (Stanford) blijkt verder dat leerlingen van slimmere leraren betere prestaties leveren. En slimmere leraren troffen de onderzoekers vooral aan in landen die leraren meer betalen, zoals Ierland, Canada en Finland. Criterium was informatieverwerking in gecijferdheid, geletterdheid en probleem oplossend vermogen. Ook Hanushek en collega’s baseerden zich op PISA-data. Dit onderzoek werd gepubliceerd in Education Next. / MM

Lees hier het hele rapport van Peter Dolton.

Didactief was in Dubai bij de presentatie van het rapport, op uitnodiging van de Varkey Foundation.

Click here to revoke the Cookie consent