Onderzoek

Kun je met e-readers lezers lokken?

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 03-09-2013 Gewijzigd op 25-07-2017
Beeld Human Touch Photography
Er zijn leerlingen die hun neus ophalen voor een ouderwets boek. Kun je die misschien met digitale apparaten tot lezen verlokken? Amerikaanse en Duitse onderzoeken klinken beloftevol. 

Als Mohammed niet naar de berg komt, breng dan de berg naar Mohammed. Ofwel: biedt jongeren leesvoer aan via de media die ze graag gebruiken. Dus via tablet, smartphone of e-reader. Van deze apparaten evenaart de e-reader het klassieke lezen het meest, blijkt uit het onderzoek Digitaal lezen - wie doen het al? (Stichting Lezen, 2013). Gebruikers van e-readers lezen geconcentreerd en gaan op in het verhaal, terwijl tablet- en smartphonegebruikers daarentegen veelvuldig surfen tijdens het lezen. Dat maakt de e-reader tot een geschikt digitaal leesbevorderingsinstrument.

In de VS is dit uitgetest. Zwakke lezers van 11-14 jaar mochten in een reading improvement class twee maanden lang de e-reader gebruiken. Vooral jongens, juist de lastigste lezers, kregen meer plezier in het lezen van boeken. Ook onder Duitse leerlingen uit klas 6 (onze groep 8) kreeg boeken lezen dankzij de e-reader een positiever imago. Boeken werden voor hen bovendien behapbaarder: in digitale vorm lenen ze meer boeken en durven ze ook dikkere boeken aan. 

Miranda Twyler ea, ‘Reluctant Readers in Middle School: Successful Engagement with Text Using the E-Reader.’ In: International Journal of Applied Science and Technology Vol. 1 No. 6; November 2011.
Simone Ehmig ea, Das Potential von E-Readern in der Leseforderung. Institut für Lese- und Medienforschung, 2011. 

Dit artikel verscheen in Didactief, september 2013.

Click here to revoke the Cookie consent