Onderzoek

Kort & Goed: plannen van leerroutes

Tekst Judith Hollenberg, Jos Keuning & Joost Meijer
Gepubliceerd op 08-09-2017 Gewijzigd op 01-12-2017
Hoe kunnen leraren beter bepalen welke leerroute hun leerlingen aankunnen? Dat vroegen zes scholen voor speciaal (basis)onderwijs (sbo).

De resultaten

In het sbo zitten leerlingen die om uiteenlopende redenen niet het vereiste referentieniveau kunnen halen. Scholen bepalen per leerling wat haalbaar is (het ontwikkelingsperspectief). SLO had al drie leerroutes opgesteld: leerroute 1 voor kinderen die met hulp referentieniveau 1F kunnen halen en naar vmbo-t, havo of vwo kunnen, leerroute 2 voor kinderen die niveau 1F aan het eind van de basisschool niet halen, maar misschien wel in het vervolgonderwijs, en leerroute 3 voor leerlingen die 1F helemaal niet kunnen halen. Om scholen te helpen de juiste leerroute te bepalen, hebben Cito en het Kohnstamm Instituut een keuzewijzer ontwikkeld. Deze is gebaseerd op een stroomschema met rekenprestaties, IQ en stimulerende of belemmerende factoren, zoals omgeving, werkhouding en executieve functies (werkgeheugen, aandacht, nauwkeurigheid en reactie- en verwerkingssnelheid). Of leerlingen hierdoor uiteindelijk beter gaan presteren, moet nog worden onderzocht.

Tips voor sbo-scholen

De Keuzewijzer kun je hier downloaden. Je vindt hierin precies welke informatie je moet verzamelen, hoe je deze invult in het stroomschema, en hoe je van een leerroute naar leerdoelen komt.

Judith Hollenberg, Jos Keuning en Joost Meijer, Gebruik van toetsen bij het plannen van leerroutes. NRO Kortlopend Praktijkgericht Onderwijsonderzoek, Kohnstamm Instituut/Cito, 2016.

Dit artikel verscheen in Didactief, september 2017.

Bronvermelding

1 Projectpagina van het NRO
2 Keuzewijzer leerroutes

Click here to revoke the Cookie consent