Onderzoek

In de pijplijn - april 2018

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 17-04-2018 Gewijzigd op 17-04-2018
Didactief houdt je op de hoogte van nieuwe onderzoeksprojecten op het gebied van onderwijs. Deze maand: twee peilingsonderzoek (schrijven en rekenen), nieuwe trajecten voor vwo-leerlingen en spelend woordjes leren.

Peilingsonderzoeken

In maart zijn onder regie van de Inspectie van het Onderwijs twee peilingsonderzoeken gestart in het (speciaal) basisonderwijs. De onderzoekers kijken naar prestaties voor schrijven en rekenen/wiskunde bij leerlingen uit groep 8 en verzamelen data over het onderwijsleerproces bij leerkrachten en directie. Met deze peilingen komt er zicht op actuele leerlingresultaten, ontwikkelingen daarin vergeleken met eerdere peilingen en op de relatie tussen resultaten, het onderwijsleerproces, kenmerken van leerkrachten en scholen en (achter)grondkenmerken van leerlingen.
De peilingen vallen onder het programma Peil.onderwijs van de onderwijsinspectie en lopen tot voorjaar 2019.

Projectleider Schrijfvaardigheid: Kees de Glopper, E [email protected]
Projectleider Rekenen/wiskunde: Projectleider Marieke Buisman, E [email protected]

 

Versneld door het vwo

In een pilot (2017-2021) biedt de overheid scholen de mogelijkheid om talentvolle vwo-leerlingen versnelde of verrijkte trajecten te laten volgen. Scholen mogen gedurende de pilot  ingrijpend schuiven met lesstof uit de onder- en bovenbouw. Het doel is om talentvolle  leerlingen meer uit te dagen en te motiveren om het beste uit zichzelf te halen en om onderpresteren tegen te gaan. Met het versnelde traject kan het vwo-programma gecomprimeerd worden tot vijf jaar. Het verrijkte traject biedt meer ruimte voor een aanvullend curriculum. Op dit moment doen 32 scholen mee aan de pilot.
Het Kohnstamm Instituut doet in opdracht van OCW een flankerend evaluatieonderzoek, bestaande uit proces-, effect- en verklarende evaluatie. De onderzoekers gaan na hoe scholen de trajecten inzetten, hoe ze de programma’s uitvoeren en welke knelpunten en succesfactoren hierbij een rol spelen. Ook kijken ze in hoeverre de programma’s bijdragen aan talentontwikkeling bij leerlingen en aan tevredenheid bij de betrokkenen (leerlingen, ouders, docenten en schoolleiding).

Projectleider: Irma Heemskerk, E [email protected]
 

Spelend woordjes leren

Hersenonderzoekers van het Donders Instituut (Radboud Universiteit) gaan een leermethode ontwikkelen waarmee leerlingen op de basisschool woordjes kunnen leren. Uit eerder onderzoek is bekend dat onze hersenen woorden opslaan op basis van gelijkenissen in spelling (bed-bes), uitspraak (leeuw-spreeuw) en betekenis (leeuw-tijger). Dat opslaan lijkt taalonafhankelijk te gebeuren (bijvoorbeeld tiger-steiger). Bestaande woordenschatmethodes houden nauwelijks rekening met deze inzichten. Met de door hen ontwikkelde serious game MindSort, waarin de beschikbare kennis obver de werking van het brein is verwerkt in een memory-achtig spel, willen de Nijmeegse onderzoekers daar verandering in brengen. Ze gaan MindSort testen bij basisschoolleerlingen uit groep 4. Het onderzoek wordt gefinancierd door NRO en loopt tot medio 2021.

Projectleider: Harold Bekkering, E [email protected]

 

 

Click here to revoke the Cookie consent