Online bekijken

Didactief, september 2016

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 05-09-2016 Gewijzigd op 27-10-2016
In het oktobernummer van Didactief leest u over Bildung in de klas, een interview met Eveline Crone over hersenonderzoek, leerlingen met korte lontjes en nog veel meer!

Ophef over 'Gülen'-scholen

Honderden kinderen zijn van school gehaald, ouders en leerkrachten voelen zich geïntimeerd. Sinds de mislukte couppoging in Turkije is er heel wat te doen over de ‘Gülen-scholen’. Hoe nu verder?

Sjoerd Karsten schrijft over de ontwikkeling van handenarbeid in het onderwijs. 

MRI-scan verbetert onderwijs

Hersenonderzoek zal resultaten opleveren waar leraren wat aan hebben, zegt de Leidse hoogleraar Eveline Crone. Maar het vergt geduld. Wat zien we eigenlijk als we meekijken in de MRI-scanner?

Rondom het binnenhof: eerstegraadsleraren

Michel Rog, Tweede Kamerlid CDA, en Michel Couzijn, leeraar Nederlands en lerarenopleider aan de UvA, praten over het belang van eerstegraadsleraren. 

Praktijknieuws

Het Palet is een van de scholen van de Vereniging van Cultuurprofielscholen PO.

Leerlingen op de Nieuwste School in Tilburg beoordelen zichzelf.

Drie vragen aan Iris Vis

Iris Vis deed onderzoek naar Lean in het vo.

Sietske Waslander over Verkiezingsperikelen

Onze nieuwe columniste Sietske Waslander schrijft over de plannen voor het onderwijs in de verkiezingsprogramma's. 

De grote Bildung-enquête

Wij vroegen onze lezers wat ze onder Bildung verstaan en ze antwoordden in grote getale. Lees wat je collega’s vinden.

Ouderbetrokkenheid

Betrokken ouders zijn er wel, maar we zien ze soms over het hoofd. Opletten dus, stelt Marinka Niculescu (25) in haar masterscriptie voor de opleiding pedagogische wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Pedagoog Francke

In dit nummer weer een nieuwe dode pedagoog: August Hermann Francke. Lees alles over zijn gedachtegoed. 

Kijk ook eens in het dossier met alle dode pedagogen voor meer inspiratie.

Korte lontjes in de klas

Hans Kaldenbach weet hoe je om moet gaan met explosieve leerlingen. In ons oktobernummer geeft hij tips waar je echt wat aan hebt. Ook leuk: we geven 3 exemplaren weg (aan abonnees) van zijn nieuwe boek Korte lontjes.

Motivatie in het mbo

Voor veel leerlingen blijkt de overgang van het vmbo naar het mbo lastig. De universiteit Groningen heeft uitgezocht wat de belangrijkste bottleneck is.

Frank Jongbloed schrijft over extra projecten in het po. 

Slim onderwijs

Tientallen basisscholen stapten over op SlimFit, waarbij scholen werken met negentig leerlingen per 'unit'. De Cito-scores zijn gestegen. 

Augmented Reality in de klas

Denken kun je zien als een samenspel tussen brein, lichaam en omgeving. Maar hoe stimuleer je dat samenspel met ict-toepassingen die immers vaak weinig lichamelijke inspanning vragen?

100 jaar onderwijsvrijheid: Shri Ganesha

Joost Bataille bezocht basisschool Shri Ganesha in Almere en woornde het Lichtjesfeest bij. Deze fotoreportage maakt onderdeel uit van de reeks100 jaar onderwijsvrijheid. 

Special: De magie van techniek

Lees in deze special hoe je techniek kunt inzetten in de school en de klas. 

Alles op een rij over... feedback in het po

Een nieuwe serie must reads: relevant onderzoek met bijbehorende bronnen op de website (alleen voor abonnees). Want we weten al heel veel uit onderwijsonderzoek. In oktober: hoe geef je leerlingen in het PO effectief feedback

In de biotoop van Gerwin van der Werf

Muziekleraar Gerwin van der Werf weet als geen ander leerlingen te enthousiasmeren voor muziek. ‘In groepjes componeren, zingen en musiceren. Geweldig!’ 

Digidenkers

Basisscholen door heel het land werken samen aan de leerlijn programmeren. ‘De vraag is niet of je met digitale geletterdheid aan de slag moet, maar hoe.’

Kleuters en klankverschillen

Leer jonge kinderen niet alleen ‘aap’, maar ook ‘aar’ en ‘aal’. Dat helpt uiteindelijk bij het goed leren lezen, blijkt uit promotie-onderzoek van taalpsycholoog Merel van Goch

Onderzoek

Ook in het nieuwe nummer staat weer allerlei onderzoek beschreven:

Fontys hogeschool zoekt techniekdocenten in het mbo die willen deelnemen aan een professionaliseringscursus. Dit maakt deel uit van een onderzoek naar taalbewust lesgevenin het techniekonderwijs in het mbo. 

Kirschner kiest: Wat is ontdekkend leren nog?

Ontdekkend leren wordt steeds vaker begeleid. Met goede resultaten, zo concludeert Kirschner. 

'Discipline was geen issue'

Didactief ging in gesprek met Esther Mollema die tussen 1976 en 1982 op jenaplanschool De Swoaistee in Groningen zat.

Zo verbeter je het leesbegrip van leerlingen

Wil je het leesbegrip van je leerlingen verbeteren? Lisanne Bos heeft in de praktijk onderzocht hoe je dat het beste kunt doen op de basisschool. Met de voorbeelden die ze geeft, zie je het gewoon voor je.

Formatief evalueren in de taalles

Gerdineke Silfhout legt haarfijn uit hoe je tijdens de taalles kunt toetsen of je PO-leerlingen je begrepen hebben en hoe je ze verder kunt helpen met gerichte feedback

Groei in rekenen

Heb je excellente rekenaars in de klas? GROW - een onderzoeksproject onde rleiding van de Unvierstieti Utrecht met diverse partners (waaronder Hogeschool Windesheim) - biedt houvast met een handig stappenplan. 

Boeken

Gefeliciteerd, Leonard Peacock van Matthew Quick is jeugdboek van de maand.

Het leren voorbij  van Gert Biesta: Eindelijk is het oerboek van Biesta (Beyond Learning) ook in het Nederlands beschikbaar!

Didactief mag drie exemplaren van Het leren voorbij  van Gert Biesta weggeven. Mail je naam, adres en abonneenummer naar geus@didactiefonline.nl en maak kans!

Jaques Dijkgraaf geeft leestips

 

Verder lezen? Neem een abonnement op Didactief of bestel een los nummer.

Click here to revoke the Cookie consent