Honderden kinderen zijn van school gehaald, ouders en leerkrachten voelen zich geïntimeerd. Sinds de mislukte couppoging in Turkije is er heel wat te doen over de ‘Gülen-scholen’. Hoe nu verder?
Sjoerd Karsten schrijft over de ontwikkeling van handenarbeid in het onderwijs.
Hersenonderzoek zal resultaten opleveren waar leraren wat aan hebben, zegt de Leidse hoogleraar Eveline Crone. Maar het vergt geduld. Wat zien we eigenlijk als we meekijken in de MRI-scanner?
Michel Rog, Tweede Kamerlid CDA, en Michel Couzijn, leeraar Nederlands en lerarenopleider aan de UvA, praten over het belang van eerstegraadsleraren.
Het Palet is een van de scholen van de Vereniging van Cultuurprofielscholen PO.
Leerlingen op de Nieuwste School in Tilburg beoordelen zichzelf.
Iris Vis deed onderzoek naar Lean in het vo.
Onze nieuwe columniste Sietske Waslander schrijft over de plannen voor het onderwijs in de verkiezingsprogramma's.
Wij vroegen onze lezers wat ze onder Bildung verstaan en ze antwoordden in grote getale. Lees wat je collega’s vinden.
Betrokken ouders zijn er wel, maar we zien ze soms over het hoofd. Opletten dus, stelt Marinka Niculescu (25) in haar masterscriptie voor de opleiding pedagogische wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.
In dit nummer weer een nieuwe dode pedagoog: August Hermann Francke. Lees alles over zijn gedachtegoed.
Kijk ook eens in het dossier met alle dode pedagogen voor meer inspiratie.
Hans Kaldenbach weet hoe je om moet gaan met explosieve leerlingen. In ons oktobernummer geeft hij tips waar je echt wat aan hebt. Ook leuk: we geven 3 exemplaren weg (aan abonnees) van zijn nieuwe boek Korte lontjes.
Voor veel leerlingen blijkt de overgang van het vmbo naar het mbo lastig. De universiteit Groningen heeft uitgezocht wat de belangrijkste bottleneck is.
Frank Jongbloed schrijft over extra projecten in het po.
Tientallen basisscholen stapten over op SlimFit, waarbij scholen werken met negentig leerlingen per 'unit'. De Cito-scores zijn gestegen.
Denken kun je zien als een samenspel tussen brein, lichaam en omgeving. Maar hoe stimuleer je dat samenspel met ict-toepassingen die immers vaak weinig lichamelijke inspanning vragen?
Joost Bataille bezocht basisschool Shri Ganesha in Almere en woornde het Lichtjesfeest bij. Deze fotoreportage maakt onderdeel uit van de reeks100 jaar onderwijsvrijheid.
Lees in deze special hoe je techniek kunt inzetten in de school en de klas.
Een nieuwe serie must reads: relevant onderzoek met bijbehorende bronnen op de website (alleen voor abonnees). Want we weten al heel veel uit onderwijsonderzoek. In oktober: hoe geef je leerlingen in het PO effectief feedback
Muziekleraar Gerwin van der Werf weet als geen ander leerlingen te enthousiasmeren voor muziek. ‘In groepjes componeren, zingen en musiceren. Geweldig!’
Basisscholen door heel het land werken samen aan de leerlijn programmeren. ‘De vraag is niet of je met digitale geletterdheid aan de slag moet, maar hoe.’
Leer jonge kinderen niet alleen ‘aap’, maar ook ‘aar’ en ‘aal’. Dat helpt uiteindelijk bij het goed leren lezen, blijkt uit promotie-onderzoek van taalpsycholoog Merel van Goch
Ook in het nieuwe nummer staat weer allerlei onderzoek beschreven:
Fontys hogeschool zoekt techniekdocenten in het mbo die willen deelnemen aan een professionaliseringscursus. Dit maakt deel uit van een onderzoek naar taalbewust lesgevenin het techniekonderwijs in het mbo.
Ontdekkend leren wordt steeds vaker begeleid. Met goede resultaten, zo concludeert Kirschner.
Didactief ging in gesprek met Esther Mollema die tussen 1976 en 1982 op jenaplanschool De Swoaistee in Groningen zat.
Wil je het leesbegrip van je leerlingen verbeteren? Lisanne Bos heeft in de praktijk onderzocht hoe je dat het beste kunt doen op de basisschool. Met de voorbeelden die ze geeft, zie je het gewoon voor je.
Gerdineke Silfhout legt haarfijn uit hoe je tijdens de taalles kunt toetsen of je PO-leerlingen je begrepen hebben en hoe je ze verder kunt helpen met gerichte feedback
Heb je excellente rekenaars in de klas? GROW - een onderzoeksproject onde rleiding van de Unvierstieti Utrecht met diverse partners (waaronder Hogeschool Windesheim) - biedt houvast met een handig stappenplan.
Gefeliciteerd, Leonard Peacock van Matthew Quick is jeugdboek van de maand.
Het leren voorbij van Gert Biesta: Eindelijk is het oerboek van Biesta (Beyond Learning) ook in het Nederlands beschikbaar!
Didactief mag drie exemplaren van Het leren voorbij van Gert Biesta weggeven. Mail je naam, adres en abonneenummer naar [email protected] en maak kans!
Jaques Dijkgraaf geeft leestips
Verder lezen? Neem een abonnement op Didactief of bestel een los nummer.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven